شما اینجا هستید:   خانه » اخبار و مقالات » مقالات

نیازبه آموزش‌های مهارتی در کشور درحال حاضرمهم تلقی نمیگردد.

 

مدیرمجتمع نخبگان  با تاکید بر اینکه اهمیت توجه به آموزش های مهارتی در کشور جدی تلقی نمی‌شود، گفت: اگر این نوع آموزش‌ها به صورت جدی مورد توجه قرار بگیرد نگاه سیستم آموزشی ایران فراجهانی خواهد بود.

به گزارش خبرنگارما دکتر وحید مرصعی در اجلاس سراسری روسای دانشکاههای کشور اظهار کرد: اساسا در هرجایی که نام فنی و حرفه‌ای مطرح می‌شود به طور ناخودآگاه بحث مهارت و توانمندی در ذهن تداعی می‌شود. بنابراین بین این دانشگاه و علمی کاربردی یک پیوند ناگسستنی وجود دارد که می‌توانند در امر مهارت افزایی، توسعه و گسترش مهارت‌ها و قابلیت‌های نسل جوان ما نقش مهمی ایفا کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: متاسفانه در شرایط کنونی جامعه ما وضعیت فرهنگی خانواده‌ها در حدی است که میل به سوی رشته‌های تجربی و نظری بیشتر از دروس فنی و مهارتی است که  این نگرش خطا است.

ئکتر مرصعی ادامه داد: یکی از گامهای بسیار جدی که از سال 96 آغاز شد و هم اکنون نیز ادامه دارد، بحث آمایش آموزش عالی بود. صاحب‌نظران مختلفی در بخش‌های مختلف آموزشی تیم‌های مختلفی تشکیل دادند و سرانجام در اسفند 98 بحث آمایش عالی مصوب شد. این را بدانید در اهمیت نظام مهارتی همین بس که از هشت بند تکلیفی آموزش عالی، یک بند به صورت مرتبط و یک بند به صورت نامرتبط به نظام مهارتی مربوط می‌شود.

وی همچنین در ادامه توجه به آموزش‌های مهارتی را جدی ارزیابی نمود و تاکید کرد: یکی از نکات ظریفی که در این بحث به آن پرداخته می‌شود، بحث "یکپارچه سازی مهارت‌های آموزشی" و ایجاد بستر سازی عملیاتی شدن آن در دانشگاه ها است که به عنوان یکی از افتخارات وزارت علوم در دانشگاه‌ها به شمار می‌رود که اگر به صورت جدی به آن توجه شود نگاه‌های فراجهانی به ایران و سیستم آموزشی مهارتی آن خواهد شد.

به گفته وی، اهمیت آموزش‌های مهارتی را در سفری که به خارج داشتیم به صورت عینی مشاهده نمودیم که نظام مهارتی موجود در ایران در خارج از مرزهای ایران، بسیار باارزش و قابل توجه است. غافل از این که در خود ایران توجه‌ها بسیار کم و کمرنگ است.

دکتر مرصعی در ادامه افزود: در هر صورت ما در شرایطی قرار گرفته‌ایم که یک هجمه حساب شده کارشناسانه و همه‌جانبه در جامعه نسبت به جایگاه نظام آموزش عالی مبتنی بر مهارت شکل گرفته است. اکنون وقت آن فرا رسیده است این معادله بر هم ریخته شود و با بالا بردن انگیزه تحصیل و روانه نمودن آن به سوی تولید، کارهای زیادی انجام بدهیم.

وی همچنین به حمایت همه جانبه سازمان برنامه و بودجه از راهکارهای تولیدی بخش‌های دانشگاهی اشاره کرد و افزود: با توجه به جایگاه آموزش‌های مهارتی، خواهیم توانست گامهای اساسی در آموزش عالی برداریم، همچنان که با اقدام اخیر شورای برنامه‌ریزی آموزش‌های مهارتی، این بخش مهم دانشگاهها، می‌تواند جایگاه حقوقی خود را پیدا کند.



Facebook    Google    LinkedIn    Twitter

برچسب ها