شما اینجا هستید:   خانه

همایش ملی حسابداری

دکتروحید مرصعی ضمن تقدیر از تلاش‌های رئیس دانشگاه آزاد تهران و دیگر دست اندرکاران برگزاری این رویداد علمی، در سخنرانی خود با عنوان «اثر فناوری‌های نوین در بانکداری»، با اشاره به چالش‌های حسابداری و گزارشگری مالی، بخشی از این چالش‌ها را مربوط به تعارضات قانونی با استانداردهای حسابداری در گزارش‌های مالی و بخش دیگری از آنها را مربوط به کارگیری استانداردهای بین المللی در گزارشگری مالی دانست.

 

وی با اشاره به اینکه برخی از دستورالعمل‌ها و ضوابط بانک مرکزی با استانداردهای حسابداری مغایرت دارد و این تعارض منجر به این می‌شود که بانک‌ها صورت‌های مالی زیبنده‌ای نداشته باشند، گفت: قاعده کلی «رجحان محتوا بر شکل» در بخشنامه‌های بانک مرکزی مغفول مانده است. مشکل دیگر بانک‌ها عدم پذیرش هزینه مطالبات مشکوک الوصول توسط مقام‌های مالیاتی است.

دکتروحید مرصعی ادامه داد: ما با چالش نرخ تسعیر دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی و تعدد دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های بانک مرکزی رو به رو هستیم.

 دکتروحید مرصعی به کارگیری IFRS برای بانک‌هایی را که مترصد ارتباط با بانک‌های بین المللی هستند، سودمند دانست و پیشنهاد کرد: کمیته‌ای متشکل از خبرگان امور بانکی، نمایندگان بانک مرکزی برای تطابق بخشنامه‌های بانک مرکزی و استانداردهای حسابداری تشکیل و پس از تائید کمیته مذکور، ضوابط جدیدی مطابق با استانداردهای‌ حسابداری منتشر شود و گروهی نیز متشکل از خبرگان امور بانکی تحت نظارت بانک مرکزی نسبت به تنقیح ضوابط و دستورالعمل‌ها اقدام کنند.

با بیان اینکه مهمترین استفاده کنندگان از اطلاعات مالی و حسابداری را فعالان بازار سرمایه اعم از سهامداران و اعتباردهندگان دانست و گفت: از این نظر، اطلاعات حسابداری و حسابرسی برای بازار سرمایه اهمیت بسیار بالایی دارد و به همین خاطر سازمان بورس حساسیت زیادی در زمینه پیشرفت‌های قابل حصول در این حوزه دارد.

 

وی مجددا تاکید کرد: استفاده کنندگان و مشارکت کنندگان در بازار سرمایه به شدت افزایش پیدا کرده است و الان بیش از یک میلیون نفر در درگیری مستقیم با بازار سرمایه دارند و لذا اهمیت استفاده از اطلاعات و گزارش‌های حسابرسی و حسابداری با 10 سال پیش قابل مقایسه نیست.

 

دکتر مرصعی افزود: برای این کار، ما ابزارهای بسیار متنوعی داریم که تقریبا هیچ شباهتی با هم ندارند و نمی‌شود یکسان با آنها برخورد داشت و باید رویکردمان را به اینکه همه گزارش‌ها در تمام ارکان را به یک شکل تبدیل کنیم، تغییر دهیم.

 

وی اضافه کرد: پویاییِ الان در ابزارهای مالی با سرعت اتفاق می‌افتد و در خصوص بهره برداری از داده‌ها، بحث افشا الان یکی از بحث‌های مهم است و لذا باید راه‌های بهتری بری افشای به موقع اطلاعات شرکت‌ها در پیش گیریم.

 

دکتر مرصعی گفت: الان با کلان داده‌ها مواجهیم و باید بتوانیم در فعالیت‌هایمان از آنها استفاده کنیم. حتی در تصحیح اشتباهات در حوزه مقررات گذاری نیازمند این هستیم که نظارت‌هایمان را از نظر افقی و عمودی گسترش دهیم. سازمان بورس و اوراق بهادار آمادگی کامل دارد در حوزه تدوین استانداردها پیشقدم شود و کنترل مقررات را بر عهده بگیرد.

 

سرفصل‌های حسابداری و منابع درسی این رشته باید به صورت اساسی بازبینی شوند

 

 وی در ادامه سخنرانی خود با عنوان «انتظار تغییر در آموزش حسابداری با فناوری‌های نوظهور»، گفت: در اقتصاد مبتنی بر دارایی، باید همه تفکرات، دانش ها و خدمت ها در خدمت اقتصاد باشند؛ علوم انسانی و اجتماعی بیشتر باید در خدمت اقتصاد باشند و مدیران آگاه به جامعه، می توانند اقتصاد را مقاوم کنند.

 

وی با تاکید بر اینکه اصل 44 قانون اساسی را باید قلبا بپذیریم چون سرعت تغییرات در بازار کسب و کار بسیار بالاست، افزود: عمر محصولات کوتاه و کوتاه‌تر می‌شود و پیچیدگی معاملات افزایش می‌یابد و لذا فساد، پیچیده و نظارت هم پیچیده‌تر می‌شود. گزارش مالی پیشتاز می‌شود و مقررات زدایی از آنها به شدت افزایش می‌یابد.

 

دکترمرصعی با بیان اینکه تغییر در آموزش حسابداری وابسته به تغییر در محیط کسب و کار است، با توجه به این دلایل هشدار داد که اخطارها بر نارضایتی فارغ‌التحصیلان حسابداری را باید جدی گرفت و یادآور شد: اکثر انتقادات به لحاظ سرعت تغییرات در تکنولوژی، وارد و درست است و استادان رشته حسابداری باید بسیج شوند و به مشتریان اطمینان دهند که ما مسئله را فهمیده‌ایم و برای حل آن تلاش می‌کنیم.

 استاد مرصعی بر ضرورت بازنگری در سرفصل‌های رشته حسابداری و نیز بازبینی منابع درسی این رشته تاکید و اضافه کرد: با ترجمه کاری حاصل نمی‌شود. در گزارشگری مالی و استانداردها باید از واژگان یکسان استفاده شود. همچنین باید دوره‌ای طولانی با مشارکت حرفه حسابداری و صنایع و نیز کارفرمایان، طراحی شود و شورایی با عنوان شورای گفتمان حسابداری تشکیل شود و سمت و سوی این دانش را به دست گیرد.

 

وی همچنین پیشنهاد فراهم شدن مقدمات تشکیل بنیاد ملی حسابداری را دارد و گفت: در صورتی که چنین بنیادی تشکیل نشود، دانش حسابداری به جایی نخواهد رسید.

 


۱۴۰۱/۱۰/۰۸، ۰۳:۳۳:۵۰       258
Facebook    Google    LinkedIn    Twitter

برچسب ها

دکتروحید مرصعی  

اساتید مجتمع نخبگان زنجان