آدرس صفحات
آموزش سئو و بهینه سازی سایت
دسته : آموزش طراحی سایت
دوره بهینه سازی سئو(SEO)
سئو مخفف کلمات Search engine optimization ) Seo) که معادل بهینه سازی موتور جستجو می باشد و به طور کلی عبارتست از : بهینه سازی رتبه وب سایت در نمایش نتایج جستجوی موتور های جستجو گر . این مقوله برای اعمال مجموعه ای ازتکنیک ها برای بهینه سازی و تغییر استراتژی وبسایت استفاده میشود . سئو به بیان مهمترین عوامل در ارتباط با صفحه نتایج جستجو می پردازد .
سئو و بهینه سازی اش ، مبحث بسیار پیچیده ای می باشد که پیاده سازی آن بدون دانش و تخصص کافی و همچنین صبر لازم در این زمینه مقدور نمی باشد . موتور های جستجو دائما در حال تغییر الگوریتم های رتبه بندی خود هستند و مهندسین سئو می بایست اطلاعات خود را دراین زمینه بروز رسانی کنند .
یکی از فعالیت هایی است که سئو کار انجام می دهد . الگوریتم رتبه بندی گوگل ، بیش از 200 معیار رتبه بندی سایت را دارا می باشد که سئو کاران باید مهمترین معیارهای الگوریتم را جهت پیاده سازی سئو و همچنین بهره وری آن بدانند .
تاریخچه سئو
در سال 1990 اولین نوع موتور های جستجو آغاز به کار کردند . محبوب ترین آنها Alta vista ، Infoseek و Yahoo بودند . در آن دوره ، افراد موتورهای جستجو را به عنوان لیست فهرست شده براساس حروف الفبا می دیدند که بالای این لیست صفحه AAA دیده می شد . با رشد و توسعه اینترنت ، موتور های جستجوی جدیدی بوجود آمده اند که از الگوریتم پیچیده تری نسبت به قبل استفاده می کنند .
معیار این الگوریتم ها ، تراکم و تعداد دفعات کلمه کلیدی ( تعداد دفعات که یک کلمه یا عبارت در یک صفحه تکرار شده تقسیم بر تعداد کل کلمات ) و همچنین برچسب های keywords برای فهم محتویات سایت ها می باشد . در پی این رخداد جدید ، تمامی وب سایت ها ، برای بیشتر دیده شدن فعالیت خود را آغاز کردند . با پیشرفت رتبه بندی صفحات بوسیله موتور های جستجوگر ، مهندسین سئو اقدام به یافتن راهکارهایی جهت تاثیر پذیری در رتبه بندی این موتورها ، به روش های اخلاقی یا غیر اخلاقی کردند .
در مقاله ای که توسط نیویورک تایمز در سال 1996 چاپ شد، در مورد توسعه دهندگان وب به روش کلاه سیاه ( روش های غیر اخلاقی و فریب کارانه ) توضیح داده بود که چگونه توسعه دهندگان ، وب سایتی به همراه کلمات و عبارات کلیدی که معمولا در پشت گرافیک و ظاهر سایت پنهان شده بود راه اندازی کردند که نتیجتا ، موتورهای جستجوگر این کلمات کلیدی راشمارش کرده و رتبه سایت را ارتقا بخشیدند .
با توجه به تاریچه موتورهای جستجوگر ، اوایل کار بدست آوردن رتبه بندی بالا در مقایسه با امروز کار بسیار راحتی بوده است . در آن زمان قرار گرفت در بالای لیست با روش کلاه سیاه ، کاملا تضمینی و راحت بود اما در حال حاضر الگوریتم موتور های جستجوگر پیچیده شده اند و توسعه دهندگان وب و طراحان وب سایت ، شاید به سختی بتوانند کار موتورهای جستجوگر را مختل و دستکاری کنند . البته استفاده از روشهای کلاه سیاه و بازی موش و گربه هنوز بین توسعه دهندگان وب و موتور های جستجو گر وجود دارد و ادامه پیدا خواهد کرد.
هدف سئو همواره کمک برای بدست آوردن جایگاه بالاتر در نتیجه جستجوی کلمه در موتور های جستجو و افزایش ارتباط بین کلمات کلیدی و صفحات واردشده توسط کاربران می باشد . سئو هم برای کاربر و هم برای موتور های جستجوگر مفید می باشد بدین ترتیب که کاربر بیشترین نتایج مربوط را پیدا می کند و اعتبار موتور جستجوگرهم بیشتر می شود.
بعد از اینکه سئو فعالیت خود را جهت بهبود رتبه بندی آغاز کرد ، پیاده سازی این فرآیند نیازمند داشتن تخصص و دانش کافی در این زمینه و همچنین مستلزم صبر زیاد می باشد .زمان ، مهمترین عامل برای بهینه سازی سئو می باشد .
سئو و بهینه سازی آن ممکن است هفته ها و ماه ها طول بکشد تا به نتیجه برسد . اگزچه ممکن است در ابتدا نتایج چشمگیری حاصل نشود اما در دراز مدت باعث افزایش رتبه بندی سایت و افزایش تعداد کاربران می شود . قرار گرفتن در صفحه اول نتایج جستجوی گوگل خصوصا سه مورد اول که شامل 58% کلیه کلیک هاست ، برای سایت ها بسیار مهم می باشد .
این مسئله ( قرار گرفتن در بالای نتایج جستجو ) برای بسیاری از سایتها بسیار پر اهمیت و ضروریست ، به خصوص سایت هایی که با افزایش کاربران و ترافیک سایت به تعداد مشتریانشان اضافه می شود .
تحقیقات دیگری نشان میدهد که کار بران علاقه زیادی دارند که روی لینکهای وب سایت کلیک کنند . این یکی دیگر از دلایلی است که شرکتها و موسسات بزرگ تاثیر سئو را دانسته وهزینه و زمان زیادی را به آن اختصاص می دهند .
در مجموع اهداف سئو را میتوان به صورت زیر دسته بندی کرد :
- باعث می شود وب سایت ها در نتایج موتور جستجو از جایگاه بهتری برخوردار شوند .
- باعث افزایش کاربر و ترافیک سایت می شود .
- باعث ایجاد نام برتر ( برند ) می شود .