شما اینجا هستید:   خانه

حسابداری جهانگردی و آژانس هواپیمایی


دسته    :    آموزش جهانگردی
شرح

   به جهت اهمیت واحد فروش و بازاریابی شاید تمرکز مدیران آژانس ها معطوف بر واحدهای مذکور باشد اما با نگاهی متفاوت و از جنبه دیگر اهمیت واحد مالی و حسابداری (که در حال حاضر در دنیا قلب واحدهای تجاری محسوب می شود) بیش از دیگر واحدها می باشد.
می توان گفت، علت این کم توجهی همان شکل سنتی اداره آژانس ها توسط مالکین است که هر آنچه می فروشند با کسر هزینه های ظاهری، مابقی را سود تلقی کرده و اینطور می پندارند که واحد تجاری آنها درآمدزا و فعال است اما با آگاهی از ویژگی های یک واحد حسابداری اثربخش حتماً نظری متفاوت پیدا خواهند کرد. چرا که باتوجه به رشد فزاینده این صنعت و همراه شدن تکنولوژی و فناوری های روز با آن، سیستم های سنتی مدیریت دیگر جوابگو نخواهد بود.
از نظر استانداردهای حسابداری تنها تعداد محدودی از آژانسها دارای سیستم های مدرن حسابداری و نظم مالی هستند. در اکثر آنها به دلیل عدم وجود نظام مالی و حسابداری نمی توان گزارشات قابل قبولی را استخراج کرد. با نگاه سطحی به سیستم اداره آژانس های مسافرتی عمدتاً پردرآمد و فعال به نظر می رسند، اما شاید اگر استانداردهای حسابداری را در آنها بکار بگیریم و میزان حاشیه سود و نهایتاً سود و زیان دوره های مختلف آنها را محاسبه کنیم به نتایج متفاوتی دست پیدا کنیم.
اولین نتیجه این کار می تواند شفافیت عملکرد مالی و همچنین مشخص شدن حاشیه سود محصولات قابل ارائه در آژانس ها باشد.  

          

اساتید مجتمع نخبگان زنجان