شما اینجا هستید:   خانه

روش و فنون تدریس


دسته    :    آموزش نحوه استخدام وجذب
شرح

دوره ی روش و فنون تدریس 

به مجموعه ی تدابیر و تکنیک هایی که برای رسیدن به هدفی ، با استفاده از امکانات و شرایط موجود مورد استفاده قرار می گیرد ، روش تدریس گفته می شود که نتیجتا به یادگیری ختم می شود. هر روش و تکنیک آموزشی ، دارای شرایط و خصوصیات خاصی است که نهایتا منجر به یادگیری فراگیران می شود . یک روش تدریس مناسب ،  باید متناسب با خصوصیات روانی و اصول بیولوژیکی انسانها ، باشد و همچنین باید دارای اعتبارمنطقی و ارزشی در جهت روش های مناسب و معتبر یادگیری باشد و با آرمان ها و ایده ال های انسانی مغایرت نداشته باشد  و نهایتا دارای اعتبار و ارزش تربیتی باشد . 

اصولا روش های آموزش و تدریس بر اساس میزان کسب دانش توسط فراگیران مطالب و بهره برداری آنها از دوره مشخص می شود . فراگیران علم و دانش با تمرکز کردن ، گوش کردن ، نظاره کردن و طرح سوال و گرفتن پاسخ ، مطالب آموزشی را فرا می گیرند و طبق همین مسئله ، روشهای مناسب تدریس و آموزش انتخاب می شود . روش و تکنیک های تدریس و آموزش ، بسیار گسترده و فراوان هستند که هر کدام ویزگی خاصی دارند . هر یک از روش ها  و فنون تدریس مزایا و معایبی دارد ، به همین دلیل است کهدر آموزش موفق ، غالبا  استفاده و بکارگیری مجموعه ای از روش ها ی تدریس توصیه می شود تا نتیجه ی بهتر و کارایی بیشتری  داشته باشد . 

همیشه مد نظرتان باشد که : 

  • اگر به مبحثی فقط گوش کنید ، آنرا فراموش خواهید کرد .
  • اگر چیزی راببینید ، حتما به خاطر خواهید اورد .
  • و هنگامی که عملا کاری را انجام می دهید آنرا یاد خواهید گرفت .

آشنایی و کاربرد مناسب روش های تدریس می تواند به برنامه ریزی و انتخاب روش های آموزشی و نتیجتا رسیدن به اهداف آموزش کمک موثری کند . همیشه قبل از آنکه به انتخاب روش تدریس فکر کنید به تعداد فراگیران ، مدت زمان آموزش ، سطح سواد و دانش فراگیران ، تجهیزات آموزشی و انتظار شما از میزان مشارکت و فعالیت فراگیران دقت کنید . 

به یاد داشته باشید ، که اتخاذ مورد استفاده ، باید متناسب با اهداف آموزش ، رفتار فراگیران و مهارت های علمی و عملی باشد . چناچه روش درست و مناسبی جهت تدریس انتخاب کنید ، می توانید به اهداف مورد نظرتان دست پیدا کنید و مدرس موفقی شوید . فنون و روش های تدریس منتخب شما باید ،فراگیران را وادار به شرکت فعالانه در کلاس ها و برنامه های درسی و دوره های آموزشی کند ، تا توانایی لازم جهت تعامل های فرهنگی و رفتاری را کسب کنند و بتوانند ارتباطات موثری برقرار نمایند .   

  • انواع روش تدریس 
  • روش تکرار و حفظ 
  • روش سخنرانی و کنفرانس 
  • روش ابتکارات ذهنی و بارش الهامات فکری 
  • روش نمایش و اجرای عملی 
  • روش پرسش و پاسخ 
  • روش مباحثه 
  • روش ایفا نقش 
  • روش بازدید از صحنه ها و مکان های واقعی 
  • روش آموزش چهره به چهره 

 

فنون تدریس چیست 

همه ی افراد در طول تحصیلشان ، معلمانی با روش های تدریس متفاوتی داشتند ، بعضی بسیار عالی و بعضی بسیار نا مناسب .روش های تدریسی که گاها به یادگیری بسیار عالی منتج میشد و دیگر مواقع باعث تنفر کلی از درس مورد نظر . معلمانی که با بازی ، داستان ، اموزش های متنوع و .... آموزش می دادند و از طرفی دیگر معلمانی که با داد ، تهدید و .... کلاسهای خود را اداره می کردند . 

البته موضوع روش و فنون  تدریس محدود به دوران مدرسه و معلمان نمی شود بلکه در هر موسسه ، سازمان و ... آموزشی روش و فنون تدریس موضوعی بسیار  مهم و کلیدی می باشد .  پرداختن به این موضوع در آموزش و پرورش ، موسسات آموزشی دانشگاه ها ، کلاس های فن بیان و ..... بسیار مهم می باشد . روش و فنون تدریس جایگاه ویژه ای در فضاهای آموزشی دارد که خود نیاز به اموزش و یادگیری دارد . 


در بحث آموزش ، تدریس و یادگیری، روش و فنون تدریس از اهمیت ویژه ای برخوردار است . موضوعی که معمولا در کشورمان ، به اندازه ی کافی مورد توجه قرار نگرفته و یا بطور کامل به مرحله ی اجرا در نیامده است . اولین گام در درک روش و فنون تدریس ، برداشت افراد از مفهوم تدریس است . تدریس به فعالیت های آموزشی که در کلاس با حضور معلم انجام می شود ، گفته می شود و هدف آن ایجاد شرایط مناسب یادگیری در کلاس و از سوی معلم است . 

معمولا یک روش تدریس مناسب باید دارای خصوصیات زیر باشد :

  • تعامل دو طرفه بین آموزش دهنده و یاد گیرنده ( مدرس مثل ضبط صوت نباشد ) 
  • تعیین اهداف آموزش در زمان تدریس ( مدرس باید بداند چرا و با چه هدفی این موضوع را تدریس می کند ). 
  • ایجاد فرصت و امکانات ساده جهت یادگیری ( تا دانشپذیر بتواند  ساده و براحتی مورد تدریس شده را فرا بگیرد ) 

متاسفانه در بعضی مواقع ، مدرسین ما به اهمیت روش و فنون تدریس توجهی نکرده و تدریس یک جانبه و فعالیت های پراکنده ای انجام میدهند که این موضوع باعث ایجاد اختلال در امر یادگیری و آموزش می شود . و این مسئله در دوران دانشگاه و مدرسه ی همه ی افراد به وفور دیده شده است . 

فنون تدریس ابتدایی 

تعلیم و تربیت ، یک حق عمومیست و هر کودکی محق استفاده از آموزش و پرورش اصولیست . رفع نیازهای آموزشی ،  خصوصا در سالهای ابتدایی آموزش کودکان بسیار ضروریست . کودکی که اولین سال است پا به عرصه ی اموزش نهاده بسیار حساس و منعطف است . در این سال های اغازین آموزشی است که بناهای محکم ، سالها ی تحصیلات تکمیلی و ... گذاشته می شود . 

بنا براین استفاده و اجرای فنون و روش های درست تدریس در سالهای ابتدایی تحصیل ، امری بسیار بدیهی و الزامی می باشد . فنون و روش های تدریس مناسبی که دانش آموزان را به یادگیری مطالب تشویق کند و در واقع آنها را به کسب دانش بیشتر و .. ترغیب نماید . 

وب سایت مجتمع نخبگان زنجان در حال بروز رسانی می باشد

با عرض پوزش
هم‌اکنون سایت مجتمع نخبگان زنجان درحال به‌روزرسانی است.
لطفاً دقایقی دیگر مراجعه نمایید.
با تشکر

اساتید مجتمع نخبگان زنجان