آدرس صفحات
شما اینجا هستید:
خانه
روانشناسی یادگیری
دسته : آموزش روانشناسی
درباره دوره:
روانشناسی یادگیری یکی از مهمترين رشته هایی است که به بحث و بررسی پیشرفت های درسی و نارسائی های تحصیلی یادگیرندگان می پردازد به عبارتی روان شناسی یادگیری شاخه ای از علم روان شناسی است که هدف آن کمک به دست اندرکاران تربیت و یادگیری در بر خورد درست با مسائل آموزشی و تربیتی می باشد. لذا برآن شدیم که با ارائه دوره آموزشی روانشناسی یادگیری سهم کوچکی در بهتر شدن کیفیت خدمات آموزشی و یادگیری داشته باشیم. کلیه علاقمندان به روانشناسی و ارائه خدمات آموزشی واجد شرایط شرکت در دوره هستند.
فصل اول - کلیات
- تعریف روانشناسی
- اهداف روانشناسی
- تعریف روانشناسی تربیتی
- تعریف یادگیری
- تعریف آموزش
- كاربرد روانشناسی تربیتی
- مکاتب روانشناسی
- پژوهش در روانشناسی تربیتی
فصل دوم - مسایل آموزشی
- اهداف آموزشی و انواع آن
- حیطه شناختی
- حیطه روانی حرکتی
- حیطه عاطفی
- ویژگی های مخاطب
- مختصری درباره الگوهای طراحی آموزش
فصل سوم - رفتارگرایی و یادگیری
- شرطي شدن كلاسيك
- اصطلاحشناسی نظریه پاولف
- انواع شرطیسازی
- شرطی سازی کنشگر
- تقویت کننده های اولیه و ثانویه
- بکارگیری اصول رفتارگرایان در یادگیری
فصل چهارم - شناختگرایی
- نظریه گشتالت
- قوانین نظریه گشتالت
- يادگيري از ديدگاه گشتالت
- کاربردهای آموزشی نظریه گشتالت
- نظریه ژان پیاژه
- نظریه معنادار کلامی آزوبل
- نظریه شناختی اجتماعی بندورا
- نظریه رشد شناختی ویگوتسکی
فصل پنجم - ساختارگرایی
- ساخت گرایی چیست؟
- الگوی تدریس ساختارگرا و ویژگی های معلم ساختارگرا
- مراحل اجرای الگوی ساختار گرایی
- شرایط یادگیری از نظر ساختارگرایان
- ویژگی های مثبت و منفی روش ساختارگرایی
- نظریه جان دیویی
- نظریه یادگیری اکتشافی برونر
فصل ششم - انگیزش و هیجان
- تعریف انگیزش
- انگيزش و هيجان
- مرز ميان انگيزش و هيجان
- نظریه های تداعی یا ارتباط
- نظریه لذت جویی(hedonism)
- نظریه های غریزه
- نظریه های روانکاوی
- نظریه های شناختی
- نظریه انسان گرایی(humanistic theory)
- نظریه یادگیری اجتماعی
- نظریه فعال سازی-برانگیختگی (activation-arousal theory)
فصل هفتم - سنجش و اندازه گیری
- تعریف آزمون
- انواع آزمونها
- انواع ارزشیابی ها در آموزش و پرورش
- انواع آزمونهای پیشرفت تحصیلی
- آزمونهای تشریحی
- آزمونهای کوته پاسخ
- آزمونهای صحیح – غلط
- آزمونهای چند گزینه ای
- هنجارها و نیمرخ ها
- روایی آزمون
- پایایی آزمون
- ارزشیابی از طریق انجام دادن کار