آدرس صفحات
روانشناسی عمومی
دسته : آموزش روانشناسی
وضیحات
روانششناسی عمومی عبارتست از شناخت و مطا لعه ی علمی و چگونگی ابعاد مختلف رفتارهای انسان . در تعریف روانشناسی عمومی بیشترین تمرکز و توجه به جنبه های مختلف رفتاری انسان ها می باشد چرا که هسته ی اصلی روانشناسی به عنوان علم روانشناسی، مطالعه ی واکنش ها و فعالیت های انسان در موقعیت های مختلف است .
در علوم روانشناسی منظور از رفتار ، ، تمامی کنش ها ، واکنش ها ، عادات ، حالت ها ی نسبتا پایداری است که اکثر مواقع از انسان سر می زند و همواره قابل ارزیابی است .
رفتارهای انسانها را می توان به رفتارهای شخصی ، شغلی ، اجتماعی و تحصیلی دسته بندی کرد .
رفتارهای شخصی ، اصولا رفتارهایی هستند که جنبه ی شخصی دارند . مثلا عادات فردی ، پوششی ، خوراکی و ...
رفتارهای شغلی
آندسته از رفتلرهایی هستند که انسانها در هنگام انجام حرفه ی خود بروز می دهند مانند ، تایپ کردن با دو انگشت ، خوردن چای سر کار و ...
رفتار تحصیلی
مشتمل بر رفتارهای بروز داده شده کودکان یا بزرگسالان در محیط تحصیلی می باشد، مثلا بلند درس خواندن دانش آموز
رفتار اجتماعی :
رفتار فرد در معاشرت های اجتماعی و تعاملات اجتماعی را شامل می شود . به عنوان مثال سلام دادن به عنوان اولین نفر و یا وفای به عهد
در ارزیابی رفتارهای اجتماعی باید توجه داشت که رفتار چه فردی در چه شرایطی و با چه شدت و ضعفی مورد بررسی قرار می گیرد
روانشناسی دارای شاخه های مهمی است که عبارتند از :
1)روانشناسی رشد
2)روان شناسی بالینی
3)روان شناسی تربیتی
4)روانشناسی اجتماعی
5)روانشناسی کودکان استثنایی
6)روانشناسی مرضی
7)روانشناسی شخصیت
همانطور که عنوان شد روان شناسی مشتمل بر شاخه های مختلفیست که دانشپذیران و دانشجویان بعد از فراگیری کامل روانشناسی عمومی می توانند به شکل تخصصی در یکی از این شاخه ها ادامه ی تحصیل دهند .
اهمیت آموزش روانشناسی عمومی
از انجا که انسانها برای زندگی کردن و انجام کارهای روزمره ی خود نیاز به تعاملات اجتماعی با همدیگر دارند . به منظور برقرای روابط درست و اصولی با افراد ، نیازمند شناخت کافی و تسلط بر روانشناسی عمومی هستیم تا بتوانیم در مقابل افراد درست عمل کرده و واکنش درست نشان دهیم .
امروزه در سراسر جهان ، مبحث روانشناسی به عنوان یکی از دروس اصلی رشته های دانشگاهی به دانشجویان ارایه می شود.انسانها در هر جای دنیا که باشند نیازمند ارتباط با یکدیگر هستند و چگونگی برقراری و نوع این ارتباطات پایه ی مراودات بعدی خواهد بود .
هدف از دوره ی آموزشی روانشناسی عمومی
هدف از برگزاری دوره های آموزشی غالبا پرورش نیروی متخصص و کارآمد در این زمینه می باشد . پرورش افرادی که مفاهیم کلی و نظری علم روانشناسی را فراگرفته و حداقل مهارت ها را در زمینه ی روانشناسی کسب کرده باشند .
مزایای برگزاری دوره ی آموزشی روانشناسی عمومی
با توجه به اینکه برقراری ارتباط با افراد و تعاملات اجتماعی اولین گام در گسترش ارتباطات انسانی می باشد ، برقراری دوره های آموزشی روانشناسی عمومی گام موثری در راستای کسب مهارت و دانش در زمینه ی روانشناسی بوده و می تواند زمینه ساز موفقیت های بعدی در زمینه های مختلف زندگی افراد باشد .
فرصت های شغلی
کلیه ی روانشناسان با توجه به گرایش خود می توانند در مراکز مختلف مانند بیمارستانها ، مهدکودک ها ، مدارس ، زندان ها ، مراکز مشاوره ، واحدهای پژوهشی دانشگاه ها ، مراکز ترک اعتیاد و ..... مشغول به انجام وظیفه شوند .
یکی دیگر از زمینه های مرتبط شغلی روانشناسان عمومی ، دریافت مجوز و تاسیس مهدکودک می باشد .
اگر روانشناسان عمومی بتوانند مدارک بالاتر روانشناسی را اخذ کرده و سرمایه ی مورد نیاز را داشته باشند ، می توانند به طور مستقل کار کرده و مرکز مشاوره دایر کنند .
با توجه به نتایج کلی و چشمگیر دوره های آموزشی و همچنین اثر بخش بودن بکار گیری اصول اولیه ی روانشناسی در زندگی گذراندن دوره های روانشناسی عمومی ، روانشناسی بالینی ، و شاخه های مرتبط به افراد علاقمند توصیه می شود .
گرایش های مختلف روانشناسی
با توجه به رشد بینظیر روانشناسی در زمانی بسیار سریع ، روانشناسان در مورد موضوعات خاص روانشناسی تحقیقات فراوانی انجام داده اند که نتیجه ی این تحقیقات گسترده ، تولد شاخه های مختلف روانشناسی می باشد که عبارتند از :
1) روانشناسی رشد و کودک
این شاخه ی روانشناسی به مطالعه و تحقیق در مورد رشد از زمان جنینی انسان تا دوران کودکی ، نوجوانی و بلوغ می پردازد . در این شاخه ی روانشناسی موضوعات مختلفی مطرح می شود که عبارتند از : نقش وراثت در شکل دادن به شخصیت کودک، چگونگی رشد ذهنی ، بدنی ، عاطفی ، احساسی و ...
شاخه ی رشد و کودک به مطالعه ی رشد و نمو کودک به طور مستمر می پردازد .
2) روان شناسی شخصیت
که در این گرایش ، کلیه ی ابعاد مختلف شخصیتی ، هیجانی و بدنی افرادو سازگاری آنها با محیط و شرایط مورد مطالعه قرار می گیرد .
3) روانشناسی اجتماعی که در مورد تعاملات بین فرد و اجتماع بحث کرده و به تحقیق در مورد هنجارها و معیارهای اجتماعی ، نگرش ها و نقش رسانه ها در تعاملات بین فردی می پردازد .
4) روانشناسی بالینی
این شاخه از روانشناسی خصوصیات شخصیتی ، مشکلات رفتاری و اختلالات عاطفی افراد را با استفاده از ابزارهای روان شناسی مورد چالش و درمان قرار می دهد .
5) روانش شناسی مرضی که اختلالات عاطفی و بیماریهای مختلف روانی را بررسی کرده و روش های در مانی موثر بر آنها را بیان می کند .
6) روانشناسی کودکان استثنایی به مطالعه و بررسی وضعیت جسمانی ، حسی ، حرکتی ، روانی ، اجتماعی و شناختی کودکان استثنایی که شامل ( کودکان عقب مانده ی ذهنی ، ناشنوا ، نابینا ، صرعی ، کودکان معلول حرکتی ، جسمی و ... ) می باشد ، می پردازد . همچنین در مورد علل معلولیت ، راه های پیشگیری ، درمان نارسایی ها و ترمیم آنها به طرح بحث می پردازد .
روانشناسی تربیتی ، این شاخه ی روانشناسی ، کاربردی و بسیار مهم بوده و در تلاش است که اصول ، یافته ها و قوانین روانشناسی را در زمینه ی تعلیم و تربیت تعمیم دهد . در این شاخه ی روانشناسی موضوعاتی از قبیل حافظه ، هوش و انگیزش ، روش های مختلف یادگیری ، آزمون های روانشناسی ، پیشرفت تحصیلی ، انظباط و .... مورد مطالعه قرار می گیرد .
کتاب اول
فصل اول
- تعاریف کلی روانشناسی
- مقدمه
- روانشناسي عمومي
- تعریف روانشناسی
- -علم
- -رفتار
- -فرایندهای ذهنی
- اهداف روانشناسی
- تاریخچه روانشناسی
- گرایشهای دانش روانشناسی
- تفاوت روانشناس و روانپزشک
- روانشناسي از آغاز تاکنون
- سالنگار تاريخ روانشناسي
- قلمروهاي کاري روانشناسان
فصل دوم
- مکتبهای روانشناسی
- روانشناسی رفتاری Behavioral Psychology))
- سنت گرایی در زمینه عینیت گرایی روان شناختی
- تاثیر روانشناسی حیوانی بر رفتار گرایی
- کنش گرایی
- رفتارگرایی پس از بنیان گذاری
- وضع کنونی رفتار گرایی
- مراحل تکوین رفتارگرایی
- اصول رفتارگرایی
- هدف رفتارگرایی
- روانشناسی شناختی (Cognitive Psychology)
- نفوذ پیشینیان بر روانشناسی شناختی
- روانشناسی زیستشناختی Biopsychology))
- تاریخچه روانشناسی فیزیولوژیك
- ساخت گرایی
- موضوع مکتب ساختگرایی
- مفاهيم ساختگرايي
- روش مطالعه
- خدمات ساختگرايي
- روانشناسی ساخت گرایی از نگاه دیگران
- سرنوشت ساخت گرایی
- گشتالت گرایی
- روان کاوی:
- انسان گرایی:
- اجتماع و فرهنگ گرایی
فصل سوم
- علم آمار
- علم و روشهاي علمي
- مفهوم پژوهش
- ماهيت مشاهده
- شرايط لازم براي مشاهده
- متغير و انواع آن
- مقياسهاي اندازه گیری
- مسئله و فرضيه
- انواع فرضيه
- نمونه گيري
- پژوهش زمينه يابي
- پژوهش همبستگي
- پژوهش آزمايشي
فصل چهارم
- مباني زيستي – عصبي رفتار
- تکامل
- تکامل و رفتار
- تکامل و وراثت
- ژنها و کروموزومها
- ماهيت شيميايي کروموزوم ها و ژن ها
- وراثت رفتاري
- مطالعه دوقلوها
- تکامل و مغز
- اعصاب
- دستگاه عصبي
- دستگاه عصبي مرکزي
- مغز پيشين
- عقدههاي پايه
- دستگاه کناري (ليمبيک)
- کرتکس (مخ )
- نواحي حسي و حرکتي
- نواحي اختصاصي و نواحي ارتباطي
- تخصص يافتگي نيمکرهها و مغز دوپاره
- نخاع شوکي
- دستگاه اعصاب محيطي
- سيناپس ها و انتقال دهنده هاي عصبي
- داروها و رفتار
- دستگاه غدد درون ريز
فصل پنجم
- دستگاه عصبی و اختلالات رفتاری
- پایههای زیستی رفتار
- نورون
- پیام رسانهای شیمیایی
- دستگاه عصبی محیطی
- دستگاه عصبی مرکزی
- اختلالهای رفتاری
- نوروز چیست؟
- جنبههای مشترک نورونها
- نوروزهای رایج
- نوروزهای کودکی
- نوروزهای بزرگسالی
- نوروزهای مهم
- سایکوز چیست؟
- سایکوزهای مهم
فصل ششم
- ملاك هاي تعريف نابهنجاري
- چشم اندازهاي تاريخي رفتار غيرعادي
- ديدگاه هاي روانشناختي در مقابل ديدگاه هاي عضوي
- زمينه فراهم است
- ملاك هاي قانوني
- ملاك هاي آماري
- ملاك هاي انحراف از هنجار
- ملاك هاي بهداشت رواني
- ملاك هاي اجتماعي و روان شناختي
- چهار مباحثه
- ملاك هاي بيماري رواني
- رويكردها/ الگوها
- الگوي پزشكي (يا زيست – شيميايي)
- الگوي روان پويشي
- الگوی رفتاری
- الگوی شناختی
- الگوی ساختارگرای اجتماعی
- الگوی انسان گرا/ وجودگرا
- رویکرد تکاملی
- الگوی نظام های خانوادگی
- الگوی اجتماعی- فرهنگی
- الگوی فمینیستی (برابری طلبی زنان)
- رویکرد التقاطی
- دیدگاه زیست شناختی
- دیدگاه روان پویشی
- ديدگاه يادگيري
- ديدگاه شناختي
- ديدگاه انسان گرايي- هستي گرايي
- ديدگاه اجتماعي
- ارزش رويكرد تعاملي
- ديدگاه روان پويشي
- تاثير اختلال رواني بر خانواده
- تأثير اختلال رواني بر جامعه
- مکانیسم ها و سبک های دفاعی
کتاب دوم
فصل اول
- شخصیت و هوش
- تعریف شخصیت
- عوامل تاریخی موثر در نظریههای شخصیت
- شکل گیری شخصیت
- عوامل مهم در شکل گیری شخصیت
- هوش
- رهيافت روانسنجى
- رهيافتهاى پردازش اطلاعات
- هوش از ديدگاه رشد
- هوش و مسئله طبيعت ـ تربيت
فصل دوم
- مقدمه
- سايکوفيزيک
- نظريه علامت يابي
- بينايي
- ساختمان چشم
- فرايندهاي بينايي
- رنگ
- شنوايي
- ساختمان گوش:
- پديده هاي شنوايي
- حواس شيميايي
- چشايي
- بويايي
- لامسه
- پديده ها و فرايندهاي ادراکي
- ادراک فضا
- نشانه هاي تصويري ادراک عمق و فاصله
- کناره، نقش و زمينه
- عوامل مؤثر بر ادراک حرکت
- ثبات ادراک
- خطاي ادراک
- تحول ادراک
فصل سوم
- هوشياري
- چهره هاي هوشياري
- هوشياري
- خاطره هاي نيمه هوشيار
- ناهوشيار
- تجزيه ي هوشياري
- فرايندهاي خودکار
- اختلال تجزيه هويت
- خواب و رؤيا
- داروهاي روانگردان
- داروهاي کندکننده
- مواد افيوني
- داروهاي محرک
- داروهاي توهم زا
- شاهدانگان
- مراقبه
- شکل هاي سنتي مراقبه
- آثار مراقبه
- هيپنوتيسم
- ايجاد هيپنوتيسم
- تلقين هيپنوتيسمي
- پديده هاي فرارواني
- شواهد آزمايشي
- مجادله بر سر شواهد
- شواهد داستان گونه
- ترديد درباره ي پديده هاي فرارواني
- خلاصه
فصل چهارم
- عوامل موثر بر رفتار، توارث و محیط
- رشد
- یادگیری
- تعریف یادگیری
- انواع شرطی سازی
- انگیزه و هیجان
- واکنش های فیزیولوژیک هیجان
فصل پنجم
- روانشناسي اجتماعي
- همرنگي
- نفوذ اجتماعي
- ادراک اجتماعي
- اسناد
- سه سوگيري عمومي اسناد
- سوگيري بازيگر – مشاهده گر
- سوگيري خدمت به خود
- شناخت اجتماعي
- چگونه حصول شناخت اجتماعي
- نگرش
- رابطه ميان نگرش و رفتار
- متقاعد سازي
- دو مسير عمده مقتاعدسازي
- نيوکامپ و نظريه تعادل
- رهبري
- سبکهاي رهبري