شما اینجا هستید:   خانه

روانشناسی عمومی


دسته    :    آموزش روانشناسی
شرح

وضیحات

روانششناسی عمومی عبارتست از شناخت و مطا لعه ی علمی و چگونگی ابعاد مختلف رفتارهای انسان  . در تعریف روانشناسی عمومی بیشترین تمرکز و توجه به جنبه های مختلف رفتاری انسان ها می باشد چرا که هسته ی اصلی روانشناسی به عنوان علم روانشناسی، مطالعه ی  واکنش ها و فعالیت های انسان در موقعیت های مختلف است .

در علوم روانشناسی منظور از رفتار ، ، تمامی کنش ها ، واکنش ها ، عادات ، حالت ها ی نسبتا پایداری است که اکثر مواقع از انسان سر می زند و همواره قابل ارزیابی است .

رفتارهای انسانها را می توان به رفتارهای شخصی ، شغلی ، اجتماعی و تحصیلی دسته بندی کرد .

رفتارهای شخصی ، اصولا رفتارهایی هستند که جنبه ی شخصی دارند . مثلا عادات فردی ، پوششی ، خوراکی و ...

رفتارهای شغلی

آندسته از رفتلرهایی هستند که انسانها در هنگام انجام حرفه ی خود بروز می دهند مانند ، تایپ کردن با دو انگشت ، خوردن چای سر کار و ...

رفتار تحصیلی

مشتمل بر رفتارهای بروز داده شده کودکان یا بزرگسالان در محیط تحصیلی می باشد، مثلا بلند درس خواندن دانش آموز

رفتار اجتماعی :

رفتار فرد در معاشرت های اجتماعی و تعاملات اجتماعی را شامل می شود . به عنوان مثال سلام دادن به عنوان اولین نفر و یا وفای به عهد

در ارزیابی رفتارهای اجتماعی باید توجه داشت که رفتار چه فردی در چه شرایطی و با چه شدت و ضعفی مورد بررسی قرار می گیرد

روانشناسی دارای شاخه های مهمی است که عبارتند از :

1)روانشناسی رشد

2)روان شناسی بالینی

3)روان شناسی تربیتی

4)روانشناسی اجتماعی

5)روانشناسی کودکان استثنایی

6)روانشناسی مرضی

7)روانشناسی شخصیت

همانطور که عنوان شد روان شناسی مشتمل بر شاخه های مختلفیست که دانشپذیران و دانشجویان بعد از فراگیری کامل روانشناسی عمومی می توانند به شکل تخصصی در یکی از این شاخه ها ادامه ی تحصیل دهند .

اهمیت آموزش روانشناسی عمومی

از انجا که انسانها برای زندگی کردن و انجام کارهای روزمره ی خود نیاز به تعاملات اجتماعی با همدیگر دارند . به منظور برقرای روابط درست و اصولی با افراد ، نیازمند شناخت کافی و تسلط بر روانشناسی عمومی هستیم تا بتوانیم در مقابل افراد درست عمل کرده و واکنش درست نشان دهیم .

امروزه در سراسر جهان ، مبحث روانشناسی به عنوان یکی از دروس اصلی رشته های دانشگاهی به دانشجویان ارایه می شود.انسانها در هر جای دنیا که باشند نیازمند ارتباط با یکدیگر هستند و چگونگی برقراری و نوع این ارتباطات پایه ی مراودات بعدی خواهد بود .

 

هدف از دوره ی آموزشی روانشناسی عمومی

هدف از برگزاری دوره های آموزشی غالبا پرورش نیروی متخصص و کارآمد در این زمینه می باشد . پرورش افرادی که مفاهیم کلی و نظری علم روانشناسی را فراگرفته و حداقل مهارت ها را در زمینه ی روانشناسی کسب کرده باشند .

مزایای برگزاری دوره ی آموزشی روانشناسی عمومی

با توجه به اینکه برقراری ارتباط با افراد و تعاملات اجتماعی اولین گام در گسترش ارتباطات انسانی می باشد ، برقراری دوره های آموزشی روانشناسی عمومی گام موثری در راستای کسب مهارت و دانش در زمینه ی روانشناسی بوده و می تواند زمینه ساز موفقیت های بعدی در زمینه های مختلف زندگی افراد باشد .

فرصت های  شغلی 

کلیه ی روانشناسان با توجه به گرایش خود می توانند در مراکز مختلف مانند بیمارستانها ، مهدکودک ها ، مدارس ، زندان ها ، مراکز مشاوره ، واحدهای پژوهشی دانشگاه ها ، مراکز ترک اعتیاد و ..... مشغول به انجام وظیفه شوند .

یکی دیگر از زمینه های مرتبط شغلی روانشناسان عمومی ، دریافت مجوز و تاسیس مهدکودک می باشد .

اگر روانشناسان عمومی بتوانند مدارک بالاتر روانشناسی را اخذ کرده و سرمایه ی مورد نیاز را داشته باشند ، می توانند به طور مستقل کار کرده و مرکز مشاوره دایر کنند .

با توجه به نتایج کلی و چشمگیر دوره های آموزشی و همچنین اثر بخش بودن بکار گیری اصول اولیه ی روانشناسی در زندگی گذراندن دوره های روانشناسی عمومی ، روانشناسی بالینی ، و شاخه های مرتبط به افراد علاقمند توصیه می شود .

گرایش های مختلف روانشناسی

با توجه به رشد بینظیر روانشناسی در زمانی بسیار سریع ، روانشناسان در مورد موضوعات خاص روانشناسی تحقیقات فراوانی انجام داده اند که نتیجه ی این تحقیقات گسترده ، تولد شاخه های مختلف روانشناسی می باشد که عبارتند از :

1) روانشناسی رشد و کودک

این شاخه ی روانشناسی به مطالعه و تحقیق در مورد رشد از زمان جنینی انسان تا دوران کودکی ، نوجوانی و بلوغ می پردازد . در این شاخه ی روانشناسی موضوعات مختلفی مطرح می شود که عبارتند از : نقش وراثت در شکل دادن به شخصیت کودک، چگونگی رشد ذهنی ، بدنی ، عاطفی ، احساسی و ...

شاخه ی رشد و کودک به مطالعه ی رشد و نمو کودک به طور مستمر می پردازد .

2) روان شناسی شخصیت

که در این گرایش ، کلیه ی ابعاد مختلف شخصیتی ، هیجانی و بدنی افرادو سازگاری آنها با محیط و شرایط  مورد مطالعه قرار می گیرد .

3) روانشناسی اجتماعی که در مورد تعاملات بین فرد و اجتماع بحث کرده و به تحقیق در مورد هنجارها و معیارهای اجتماعی ، نگرش ها و نقش رسانه ها در تعاملات بین فردی می پردازد .

4) روانشناسی بالینی

این شاخه از روانشناسی خصوصیات شخصیتی ، مشکلات رفتاری و اختلالات عاطفی افراد را با استفاده از ابزارهای روان شناسی مورد چالش و درمان قرار می دهد .

5) روانش شناسی مرضی که اختلالات عاطفی و بیماریهای مختلف روانی را بررسی کرده و روش های در مانی موثر بر آنها را بیان می کند .

6) روانشناسی کودکان استثنایی به مطالعه و بررسی وضعیت جسمانی ، حسی ، حرکتی ، روانی ، اجتماعی و شناختی کودکان استثنایی که شامل ( کودکان عقب مانده ی ذهنی ، ناشنوا ، نابینا ، صرعی ، کودکان معلول حرکتی ، جسمی و ... ) می باشد ، می پردازد . همچنین در مورد علل معلولیت ، راه های پیشگیری ، درمان نارسایی ها و ترمیم آنها به طرح بحث می پردازد .

روانشناسی تربیتی ، این شاخه ی روانشناسی ، کاربردی و بسیار مهم بوده و در تلاش است که اصول ، یافته ها و قوانین روانشناسی را در زمینه ی  تعلیم و تربیت  تعمیم دهد . در این شاخه ی روانشناسی موضوعاتی از قبیل حافظه ، هوش و انگیزش ، روش های مختلف یادگیری ، آزمون های روانشناسی ، پیشرفت تحصیلی ، انظباط و .... مورد مطالعه قرار می گیرد .

کتاب اول

فصل اول    

  • تعاریف کلی روانشناسی    
  • مقدمه    
  • روانشناسي عمومي    
  • تعریف روانشناسی    
  • -علم    
  • -رفتار    
  • -فرایند‌های ذهنی    
  • اهداف روانشناسی    
  • تاریخچه روانشناسی    
  • گرایش‌های دانش روانشناسی    
  • تفاوت روانشناس و روانپزشک    
  • روانشناسي از آغاز تاکنون    
  • سالنگار تاريخ روانشناسي    
  • قلمروهاي کاري روانشناسان    

فصل دوم    

  • مکتب‌های روانشناسی    
  • روانشناسی رفتاری Behavioral Psychology))    
  • سنت گرایی در زمینه عینیت گرایی روان شناختی    
  • تاثیر روانشناسی حیوانی بر رفتار گرایی    
  • کنش گرایی    
  • رفتارگرایی پس از بنیان گذاری    
  • وضع کنونی رفتار گرایی    
  • مراحل تکوین رفتارگرایی    
  • اصول رفتارگرایی    
  • هدف رفتارگرایی    
  • روانشناسی شناختی (Cognitive Psychology)    
  • نفوذ پیشینیان بر روانشناسی شناختی    
  • روانشناسی زیست‌شناختی Biopsychology))    
  • تاریخچه روانشناسی فیزیولوژیك    
  • ساخت گرایی    
  • موضوع مکتب ساخت‌گرایی    
  • مفاهيم ساخت‌گرايي    
  • روش مطالعه    
  • خدمات ساخت‌گرايي    
  • روانشناسی ساخت گرایی از نگاه دیگران    
  • سرنوشت ساخت گرایی    
  • گشتالت گرایی    
  • روان کاوی:    
  • انسان گرایی:    
  • اجتماع و فرهنگ گرایی    

فصل سوم    

  • علم آمار    
  • علم و روشهاي علمي    
  • مفهوم پژوهش    
  • ماهيت مشاهده    
  • شرايط لازم براي مشاهده    
  • متغير و انواع آن    
  • مقياسهاي اندازه گیری    
  • مسئله و فرضيه    
  • انواع فرضيه    
  • نمونه گيري    
  • پژوهش زمينه يابي    
  • پژوهش همبستگي    
  • پژوهش آزمايشي    

فصل چهارم    

  • مباني زيستي – عصبي رفتار    
  • تکامل    
  • تکامل و رفتار    
  • تکامل و وراثت    
  • ژنها و کروموزومها    
  • ماهيت شيميايي کروموزوم ها و ژن ها    
  • وراثت رفتاري    
  • مطالعه دوقلوها    
  • تکامل و مغز    
  • اعصاب    
  • دستگاه عصبي    
  • دستگاه عصبي مرکزي    
  • مغز پيشين    
  • عقدههاي پايه    
  • دستگاه کناري (ليمبيک)    
  • کرتکس (مخ )    
  • نواحي حسي و حرکتي    
  • نواحي اختصاصي و نواحي ارتباطي    
  • تخصص يافتگي نيمکرهها و مغز دوپاره    
  • نخاع شوکي    
  • دستگاه اعصاب محيطي    
  • سيناپس ها و انتقال دهنده هاي عصبي    
  • داروها و رفتار    
  • دستگاه غدد درون ريز    

فصل پنجم    

  • دستگاه عصبی و اختلالات رفتاری    
  • پایه‌های زیستی رفتار    
  • نورون    
  • پیام رسانهای شیمیایی    
  • دستگاه عصبی محیطی    
  • دستگاه عصبی مرکزی    
  • اختلال‌های رفتاری    
  • نوروز چیست؟    
  • جنبه‌های مشترک نورونها    
  • نوروزهای رایج    
  • نوروزهای کودکی    
  • نوروزهای بزرگسالی    
  • نوروزهای مهم    
  • سایکوز چیست؟    
  • سایکوزهای مهم    

فصل ششم    

  • ملاك هاي تعريف نابهنجاري    
  • چشم اندازهاي تاريخي رفتار غيرعادي    
  • ديدگاه هاي روانشناختي در مقابل ديدگاه هاي عضوي    
  • زمينه فراهم است    
  • ملاك هاي قانوني    
  • ملاك هاي آماري    
  • ملاك هاي انحراف از هنجار    
  • ملاك هاي بهداشت رواني    
  • ملاك هاي اجتماعي و روان شناختي    
  • چهار مباحثه    
  • ملاك هاي بيماري رواني    
  • رويكردها/ الگوها    
  • الگوي پزشكي (يا زيست – شيميايي)    
  • الگوي روان پويشي    
  • الگوی رفتاری    
  • الگوی شناختی    
  • الگوی ساختارگرای اجتماعی    
  • الگوی انسان گرا/ وجودگرا    
  • رویکرد تکاملی    
  • الگوی نظام های خانوادگی    
  • الگوی اجتماعی- فرهنگی    
  • الگوی فمینیستی (برابری طلبی زنان)    
  • رویکرد التقاطی    
  • دیدگاه زیست شناختی    
  • دیدگاه روان پویشی    
  • ديدگاه يادگيري    
  • ديدگاه شناختي    
  • ديدگاه انسان گرايي- هستي گرايي    
  • ديدگاه اجتماعي    
  • ارزش رويكرد تعاملي    
  • ديدگاه روان پويشي    
  • تاثير اختلال رواني بر خانواده    
  • تأثير اختلال رواني بر جامعه    
  • مکانیسم ها و سبک های دفاعی    

کتاب دوم

فصل اول    

  • شخصیت و هوش    
  • تعریف شخصیت    
  • عوامل تاریخی موثر در نظریه‌های شخصیت    
  • شکل گیری شخصیت    
  • عوامل مهم در شکل گیری شخصیت    
  • هوش    
  • رهيافت روان‌سنجى‏    
  • رهيافتهاى پردازش اطلاعات‏    
  • هوش از ديدگاه رشد    
  • هوش و مسئله طبيعت ـ ‏تربيت‏    

فصل دوم    

  • مقدمه    
  • سايکوفيزيک    
  • نظريه علامت يابي    
  • بينايي    
  • ساختمان چشم    
  • فرايندهاي بينايي    
  • رنگ    
  • شنوايي    
  • ساختمان گوش:    
  • پديده هاي شنوايي    
  • حواس شيميايي    
  • چشايي    
  • بويايي    
  • لامسه    
  • پديده ها و فرايندهاي ادراکي    
  • ادراک فضا    
  • نشانه هاي تصويري ادراک عمق و فاصله    
  • کناره، نقش و زمينه    
  • عوامل مؤثر بر ادراک حرکت    
  • ثبات ادراک    
  • خطاي ادراک    
  • تحول ادراک    

فصل سوم    

  • هوشياري    
  • چهره هاي هوشياري    
  • هوشياري    
  • خاطره هاي نيمه هوشيار    
  • ناهوشيار    
  • تجزيه ي هوشياري    
  • فرايندهاي خودکار    
  • اختلال تجزيه هويت    
  • خواب و رؤيا    
  • داروهاي روانگردان    
  • داروهاي کندکننده    
  • مواد افيوني    
  • داروهاي محرک    
  • داروهاي توهم زا    
  • شاهدانگان    
  • مراقبه    
  • شکل هاي سنتي مراقبه    
  • آثار مراقبه    
  • هيپنوتيسم    
  • ايجاد هيپنوتيسم    
  • تلقين هيپنوتيسمي    
  • پديده هاي فرارواني    
  • شواهد آزمايشي    
  • مجادله بر سر شواهد    
  • شواهد داستان گونه    
  • ترديد درباره ي پديده هاي فرارواني    
  • خلاصه    

فصل چهارم    

  • عوامل موثر بر رفتار، توارث و محیط    
  • رشد    
  • یادگیری    
  • تعریف یادگیری    
  • انواع شرطی سازی    
  • انگیزه و هیجان    
  • واکنش های فیزیولوژیک هیجان    

فصل پنجم    

  • روانشناسي اجتماعي    
  • همرنگي    
  • نفوذ اجتماعي    
  • ادراک اجتماعي    
  • اسناد    
  • سه سوگيري عمومي اسناد    
  • سوگيري بازيگر – مشاهده گر    
  • سوگيري خدمت به خود    
  • شناخت اجتماعي    
  • چگونه حصول شناخت اجتماعي    
  • نگرش    
  • رابطه ميان نگرش و رفتار    
  • متقاعد سازي    
  • دو مسير عمده مقتاعدسازي    
  • نيوکامپ و نظريه تعادل    
  • رهبري    
  • سبکهاي رهبري    
     

 

وب سایت مجتمع نخبگان زنجان در حال بروز رسانی می باشد

با عرض پوزش
هم‌اکنون سایت مجتمع نخبگان زنجان درحال به‌روزرسانی است.
لطفاً دقایقی دیگر مراجعه نمایید.
با تشکر

اساتید مجتمع نخبگان زنجان