شما اینجا هستید:   خانه

مدیریت گمرک و ترخیص کالا


دسته    :    آموزش مدیریت مالی
شرح

 


ترخیص کالا ، به فرایند آماده کردن و ارایه ی مدارک لازم به گمرک از طریق سیستمی و یا حضوری گفته می شود که به منظور تسهیل واردات به کشور انجام می شود . روند ترخیص کالا در واقع به انجام تمامی مراحل قانونی گمرکی که مشتمل بر پرداخت هزینه ، تحویل گرفتن کالا از گمرک توسط خود صاحب کالا و یا به نمایندگی از جانب صاحب کالا انجام می شود ،گفته می شود و یا به عبارت دیگر به مجموعه ی فعالیت هایی گفته می شود که طی آن کالایی به منظور خروج و یا ورود به کشوری از گمرک عبور میکند.  
به طور کلی عبارت ترخیص کالا را زمانی به کار می برند که کالایی که به گمرک آمده است را برای صادر کننده و یا وارد کننده ی کالا ترخیص می کنند .  
روند ترخیص کالا ، یک مقوله ی چند مرحله ای است که انجام تمامی این مراحل بر عهده ی شرکت ترخیص کالا و یا ترخیص کار گمرک ( نماینده ی صاحب کالا ) می باشد . معمولا به منظور ترخیص یک کالا از گمرک باید یک سری فعالیت های خاص انجام گیرد که شامل ، پرداخت مالیات ، حقوق گمرکی ، ارایه ی مدارک لازم ، سود بازرگانی و .... می باشد . 
معمولا ترخیص کالا توسط افرادی انجام می شود که به نمایندگی از طرف صاحب کالا انتخاب شده و به آنها ترخیص کار گفته می شود . روند ترخیص کالا در واقع نیاز به تجربه و آشنایی با مراحل قانونی ترخیص کالا در گمرک و انجام تشریفات گمرکی دارد . 

اساتید مجتمع نخبگان زنجان