شما اینجا هستید:   خانه

روانشناسی بالینی


دسته    :    آموزش روانشناسی
شرح

مباحث روانشناسی بالینی 

روانشناسی بالینی زیر مجموعه ی علوم روانشناسی می باشد که به بحث و گفتگو در مورد اختلالات روانی و اعصاب و تشخیص امراض روانی و درمان آنها می پردازد . حدود یک قرن است که رشته ی روانشناسی به شکلی علمی و منظم به دنیا ارایه شده و در طی این سالها با رشد روز افزون چشمگیری مواجه شده است . 
 دیگر  زمینه های علمی با رشد سریع دانش و تخصص در این زمینه بوجود آمد و هم اکنون در آمریکا حدود 20 /30 گرایش  دارد که هر کدام از این مباحث روانشناسی مهارت و تخصص خاص خود را می طلبد . اما در 25 سال گذشته هیچکدام از گرایش های روانشناسی به اندازه ی گرایش بالینی پیشرفت نداشته است و امروزه تعداد افرادی که در این زمینه تحقیق و پژوهش می کنند ، از گرایش های دیگر روانشناسی بیشترند . 

عوامل موثر در پیدایش روانشناسی بالینی 

پیشرفت در ماهیت هوش و سنجش آن ،روانشناسی کودک ، تفاوتهای فردی و .... باعث پیدایش گرایش روانشناسی بالینی شده است . مرز بین روانشناسی کودک با روانشناسی بالینی بسیارنامشخص است . در ابتدا روانشناسی بالینی به منظور علاقه به حل مشکلات کودکان عقب افتاده به وجود آمد . پیدایش آژمون های روانشناسی و ابزار ها و .... نیز در سیر تکاملی و پیشرفت روانشناسی بالینی نقش مهمی داشته اند . 
محدوده ی فعالیت روانشناسی بالینی مختلف و گسترده است و بیشتر بستگی به نوع موسسه ی روانشناسی دارد . به عنوان مثال وظیفه ی روانشناسان بالینی در بیمارستان روانی ممکن است صرفا منحصر به تشخیص بیماری از طریق تستهای سنجشی ،  فعالیت های روان درمانگرانه ، تحقیقات و پژوهش های مباحث روانشناسی و یا تعلیم عده ای از دانش آموختگان رشته ی روانشناسی باشد . 
روانشناسان بالینی گاها در مدارس ، مراکز مشاوره ی کودکان ، بیمارستانها ، زندانها ، پرورشگاه ها ، کودکستانها ، کارخانه ها ، و ..... مشغول به فعالیت شوند . 


انواع روانشناسی بالینی 

تقریبا 4 نوع زمینه ی فعالیتی در روانشناسی بالینی وجود دارد که عبارتند از : 
دسته ی اول روانشناسانی هستند  که به منظور درمان بیماری با روانکاوان و روانپزشکان اشتراک مساعی دارند و بیشتر نقطه ی توجه آنان به سمت کشف ماهیت بیماری و چگونگی معالجه ی افراد توجه می کنند . 
دسته ی دوم کسانی هستند که بیشترین وقت خود را صرف سنجش خصوصیات افراد و انجام آزمونهای روانشناسی می کنند . 
دسته ی سوم ، به طور مشترک فعالیتهای دسته ی اول و دوم را انجام داده و هم به درمان و تشخیص بیماری می پردازند . 
و دسته ی آخر روانشناسانی هستند که به تحقیق و پژوهش در مورد بیماران روانی علاقه داشته و به کشف علل ، علایم و روش های درمانی بیماران می پردازند .
روانشناسان بالینی به روش های مختلفی جهت درمان و تشخیص بیماریهای روانی و اختلالات متوسل می شوند که از جمله این روش ها ، مصاحبه ی کلینیکی ، مشاهده ی رفتار بیمار ، آزمونهای روانشناسی ، بررسی تاریخچه ی فردی بیمار و ... می باشد . 

 

روانشناسی جنسیت

ساختار ژنتیکی و جنسیت هر فرد سازنده ی شخصیت ، هویت و نقش های او در زندگی خواهد بود . جنسیت کودک سبب می شود که افراد بر اساس تصورات قالبی جامعه و عرف زندگی با کودک برخورد کنند . 
تفاوت های نقش جنسیتی بلافاصله از بدو تولد کودک شروع می شود یعنی زمانی که والدین برای کودک اسم انتخاب می کنند .  
بسته به پسر و یا دختر بودن کودک ، رفتارهای متفاوتی از افراد نسبت به آنها سر می زند . بعد از تمامی این مسایل تلقینهای متفاوتی در جامعه نسبت به مرد یا زن بودن در مراحل مختلف در کودکان تقویت می شود . 
روانشناسی جنسیت در این حیطه نسبت به کلیه ی مسایل و امور مربوط به جنسیت در افراد حساس بوده و به مطالعه ی تمام رفتارهای ناشی شده از جنسیت افراد می پردازد .

وب سایت مجتمع نخبگان زنجان در حال بروز رسانی می باشد

با عرض پوزش
هم‌اکنون سایت مجتمع نخبگان زنجان درحال به‌روزرسانی است.
لطفاً دقایقی دیگر مراجعه نمایید.
با تشکر

اساتید مجتمع نخبگان زنجان