شما اینجا هستید:   خانه

روانشناسی بالینی


دسته    :    آموزش روانشناسی
شرح

مباحث روانشناسی بالینی 

روانشناسی بالینی زیر مجموعه ی علوم روانشناسی می باشد که به بحث و گفتگو در مورد اختلالات روانی و اعصاب و تشخیص امراض روانی و درمان آنها می پردازد . حدود یک قرن است که رشته ی روانشناسی به شکلی علمی و منظم به دنیا ارایه شده و در طی این سالها با رشد روز افزون چشمگیری مواجه شده است . 
 دیگر  زمینه های علمی با رشد سریع دانش و تخصص در این زمینه بوجود آمد و هم اکنون در آمریکا حدود 20 /30 گرایش  دارد که هر کدام از این مباحث روانشناسی مهارت و تخصص خاص خود را می طلبد . اما در 25 سال گذشته هیچکدام از گرایش های روانشناسی به اندازه ی گرایش بالینی پیشرفت نداشته است و امروزه تعداد افرادی که در این زمینه تحقیق و پژوهش می کنند ، از گرایش های دیگر روانشناسی بیشترند . 

عوامل موثر در پیدایش روانشناسی بالینی 

پیشرفت در ماهیت هوش و سنجش آن ،روانشناسی کودک ، تفاوتهای فردی و .... باعث پیدایش گرایش روانشناسی بالینی شده است . مرز بین روانشناسی کودک با روانشناسی بالینی بسیارنامشخص است . در ابتدا روانشناسی بالینی به منظور علاقه به حل مشکلات کودکان عقب افتاده به وجود آمد . پیدایش آژمون های روانشناسی و ابزار ها و .... نیز در سیر تکاملی و پیشرفت روانشناسی بالینی نقش مهمی داشته اند . 
محدوده ی فعالیت روانشناسی بالینی مختلف و گسترده است و بیشتر بستگی به نوع موسسه ی روانشناسی دارد . به عنوان مثال وظیفه ی روانشناسان بالینی در بیمارستان روانی ممکن است صرفا منحصر به تشخیص بیماری از طریق تستهای سنجشی ،  فعالیت های روان درمانگرانه ، تحقیقات و پژوهش های مباحث روانشناسی و یا تعلیم عده ای از دانش آموختگان رشته ی روانشناسی باشد . 
روانشناسان بالینی گاها در مدارس ، مراکز مشاوره ی کودکان ، بیمارستانها ، زندانها ، پرورشگاه ها ، کودکستانها ، کارخانه ها ، و ..... مشغول به فعالیت شوند . 


انواع روانشناسی بالینی 

تقریبا 4 نوع زمینه ی فعالیتی در روانشناسی بالینی وجود دارد که عبارتند از : 
دسته ی اول روانشناسانی هستند  که به منظور درمان بیماری با روانکاوان و روانپزشکان اشتراک مساعی دارند و بیشتر نقطه ی توجه آنان به سمت کشف ماهیت بیماری و چگونگی معالجه ی افراد توجه می کنند . 
دسته ی دوم کسانی هستند که بیشترین وقت خود را صرف سنجش خصوصیات افراد و انجام آزمونهای روانشناسی می کنند . 
دسته ی سوم ، به طور مشترک فعالیتهای دسته ی اول و دوم را انجام داده و هم به درمان و تشخیص بیماری می پردازند . 
و دسته ی آخر روانشناسانی هستند که به تحقیق و پژوهش در مورد بیماران روانی علاقه داشته و به کشف علل ، علایم و روش های درمانی بیماران می پردازند .
روانشناسان بالینی به روش های مختلفی جهت درمان و تشخیص بیماریهای روانی و اختلالات متوسل می شوند که از جمله این روش ها ، مصاحبه ی کلینیکی ، مشاهده ی رفتار بیمار ، آزمونهای روانشناسی ، بررسی تاریخچه ی فردی بیمار و ... می باشد . 

 

روانشناسی جنسیت

ساختار ژنتیکی و جنسیت هر فرد سازنده ی شخصیت ، هویت و نقش های او در زندگی خواهد بود . جنسیت کودک سبب می شود که افراد بر اساس تصورات قالبی جامعه و عرف زندگی با کودک برخورد کنند . 
تفاوت های نقش جنسیتی بلافاصله از بدو تولد کودک شروع می شود یعنی زمانی که والدین برای کودک اسم انتخاب می کنند .  
بسته به پسر و یا دختر بودن کودک ، رفتارهای متفاوتی از افراد نسبت به آنها سر می زند . بعد از تمامی این مسایل تلقینهای متفاوتی در جامعه نسبت به مرد یا زن بودن در مراحل مختلف در کودکان تقویت می شود . 
روانشناسی جنسیت در این حیطه نسبت به کلیه ی مسایل و امور مربوط به جنسیت در افراد حساس بوده و به مطالعه ی تمام رفتارهای ناشی شده از جنسیت افراد می پردازد .

اساتید مجتمع نخبگان زنجان