شما اینجا هستید:   خانه

آشنایی با نرم افزار کتیا:

 

آشنایی با نرم افزار کتیا

قبل از آن که به کاربرد کتیا در صنایع مختلف اشاره کنیم، بهتر است کتیا یک نرم‌افزار قدرتمند در زمینه‌ی CAD، CAM، CAE است. CAD به معنای طراحی به کمک کامپیوتر، CAM تولید به کمک کامپیوتر و CAE مهندسی به کمک کامپیوتر است. این نرم‌افزار توسط شرکت داسو سیستمز طراحی شده و توسعه‌یافته است. بسیاری از شرکت‌های بزرگ مانند شرکت بوئینگ، کشتی‌سازی جنرال دینامیک، ایرباس، فورد، نیسان، آئودی و زیمنس از کتیا در پروژه‌های خود استفاده کرده‌اند.

آموزش کاربردی کتیا باعث می‌شود که دانشجویان رشته های مختلف مثل طراحی صنعتی، قالب سازی ، ماشین ابزار و … بتوانند از این نرم افزار برای طراحی و ساخت استفاده کنند.

کاربرد کتیا در صنایع:

باتوجه‌ به اینکه نرم‌افزار کتیا دارای بیش از 100 ماژول است پس می‌توان توقع داشت که در هر رشته و هر کاری یک کارایی خاص داشته باشد و برای هر پروژه ای یک راه حل!

در این قسمت از مقاله به معرفی چند نمونه مختصر از کاربرد کتیا بسنده می‌کنیم و در ادامه به طور تخصصی درباره‌ی کاربرد آن در مهندسی مکانیک با هم به‌پای صحبت می‌نشینیم. کتیا در صنایع زیر کاربرد دارد:

  • صنعت هوافضا
  • طراحی کارخانه‌ها
  • صنعت نفت
  • صنعت خودروسازی
  • صنعت طلا و جواهر
  • ساخت تجهیزات صنعتی
  • ساخت تجهیزات نظامی
  • مهندسی معکوس
  • طراحی لوازم‌خانگی
  • بسته‌بندی کالا
  • طراحی استراکچر

کاربردهای دیگر CATIA :

 کتیا حرفه‌ای‌ترین نرم‌افزار برای طراحی و مدل‌سازی سطوح و قطعات پیچیده، طراحی مراحل ماشین‌کاری و استخراج جی کد برای دستگاه تراشکاری سی‌ان‌سی، طراحی قالب، طراحی و تحلیل مکانیزم‌ها، طراحی تجهیزات هیدرولیکی و پنوماتیکی و طراحی قالب و مدل‌های ورق‌کاری است.

 

  • مدل‌سازی سه‌بعدی قطعات در کتیا:

برای مدل‌سازی سه‌بعدی در نرم‌افزار کتیا باید به سراغ محیط پارت دیزاین کتیا رفته و در این محیط با فعال‌کردن گزینه sketcher اسکچ مربوط به قطعه‌ی خود را ترسیم کنید و سپس با استفاده از جعبه‌ابزارهای دیگر محیط پارت دیزاین به آن حجم دهید و عملیات‌های موردنیاز دیگر را روی مدل خود انجام دهید.

  • ایجاد مجموعه‌ی مونتاژی در کتیا:

محیط اسمبلی کتیا را با نام Assembly Design می‌شناسید. در این محیط هر قطعه از سیستم را که در پارت جداگانه‌ای طراحی کرده‌اید سر جای خود قرار می‌دهید تا سیستم شما به شکل کامل مدل‌سازی شود.

  • استخراج نقشه‌ی ساخت در کتیا:

همیشه برای ارائه‌ی مدلی که طراحی کرده‌اید نیاز به نقشه‌ی آن به همراه تمام جزئیاتش دارید. محیط درفتینگ کتیا پاسخگوی نیاز شما است. در محیط drafting تمام ابزارها برای گرفتن نماهای مختلف، اندازه‌گذاری و علائم اختصاری، ترسیم و ویرایش وجود دارد. حتی شما می‌توانید جزئیات نام طراح، مهندس ناظر، نام شرکت و تاریخ پروژه‌ی خود را در زیر نقشه اضافه کنید.

  • طراحی مکانیزم‌ها در کتیا:

مکانیزم به مجموعه مونتاژی گفته می‌شود، که با به حرکت درآوردن یکی از قطعات آن، سایر قطعات به حرکت در آمده و ماموریتی را انجام می دهد. در کتیا می‌توانید مجموعه مونتاژی را در محیط اسمبلی ایجاد کرده و حرکت آن را در محیط dmu کتیا به نمایش بگذارید.

  • آنالیز برخورد قطعات در کتیا:

آنالیز برخورد قطعات در نرم‌افزار کتیا در واقع بررسی تداخل قطعاتی است که در محیط اسمبلی کتیا روی‌هم سوار شده‌اند. این کار را با فعال‌کردن گزینه clash می‌توانید انجام دهید.

کاربرد کتیا در خودروسازی:

پس از اینکه سواری‌ها از درشکه و ماشین‌های ابتدایی عبور کردند، طراحی ماشین وارد دنیای دیگری شد. در حال حاضر کیفیت خودرو در عین زیبا بودن و راحت بودن آن برای سرنشینان اهمیت زیادی دارد. از کتیا برای طراحی قسمت‌های مختلف ماشین مانند موتور، بدنه و طراحی کابین ماشین استفاده می‌کنند.

برای مثال طراحی سقف ماشین، فضای جلوی پا، هندسه ماشین برای سوار و پیاده‌شدن از آن همگی از کاربرد کتیا در طراحی خودرو است. شما می‌توانید قسمت‌های مختلف بدنه را طراحی کرده و در محیط اسمبلی کتیا روی‌هم سوار کنید. هم چنین می توانید از کتیا برای طراحی سطوح پیچیده بدنه خودرو استفاده کنید.

کاربرد کتیا در مهندسی پزشکی:

همان‌طور که از اسم رشته هم پیداست، این رشته ترکیبی از علوم مهندسی و پزشکی است. در حقیقت افرادی که در مهندسی پزشکی تحصیل می‌کنند، به دنبال دستگاهی برای کشف و درمان بیماری‌ها هستند. یا حتی می‌توانیم بگوییم به دنبال راه‌حلی برای ساختن وسیله‌ای که در بحث درمان به پزشکان کمک کند.

آیا شما تابه‌حال به یونیت دندان‌پزشکی یا تخت‌های بیمارستان و یا حتی دستگاه‌های پرتودرمانی، سونوگرافی و امثال اینها دقت کرده‌اید؟ به نظر شما طراحی این موارد به عهده چه کسانی است؟ بله درست است. اینجاست که مهندسی که در رشته‌ی مهندسی پزشکی درس‌خوانده است توسط این کاربرد کتیا با ساختن وسیله و دستگاه‌های مختلف مشکلات بسیاری را از کادر درمان حل می‌کند.

مثالی از کاربرد کتیا در مهندسی پزشکی:

ممکن است سؤال برایتان پیش آید که چطور می‌شود؛ مثلاً تخت بیمارستانی را در کتیا طراحی کرد باید به شما بگویم که ابتدا اسکچ آن را در اسکچر که جزء محیط پارت دیزاین کتیا است، ترسیم کنید سپس به آن حجم دهید. البته به همین آسانی هم نیست باید از این محیط به محیط دیگر نرم‌افزار بروید در محیط اسمبلی کتیا قطعات را روی هم سوار کنید.

در نهایت برای شبیه سازی بدن بیمار روی تخت، در محیط ارگونومی کتیا، راحتی بیمار روی تخت را تست کنید. این دقیقاً همان آموزش کاربردی کتیا است. شما پس از گذراندن دوره می‌توانید هر چیزی که در ذهن خود دارید، از نقطه‌ی صفر طراحی که کشیدن اسکچ است تا تولید طرح خود را پیش ببرید.



Facebook    Google    LinkedIn    Twitter

برچسب ها

نرم افزار کتیا  

اساتید مجتمع نخبگان زنجان