شما اینجا هستید:   خانه

آموزش صورت وضعیت چیست؟

 

 

آموزش صورت وضعیت پروژه از واجبات آموزشی است که هر شرکت ساخت و ساز باید در دستور کار خود قرار دهد. چراکه آموزش صورت وضعیت نویسی به طور کامل و جامع نه تنها مراحل یک پروژه را دقیق و با برنامه جلو می‌برد، بلکه برای تهیه‌ی مواد و هزینه‌هایی که قرار است برای پروژه استفاده شود را هم بدون هدر رفت برنامه‌ریزی می‌کند. اگر می‌خواهید بدانید این سند چگونه چنین زحمت بزرگی را به دوش می‌کشد، مقاله‌ای که از تجربیات مجتمع نخبگان  در این زمینه فراهم شده است را از دست ندهید.

صورت وضعیت چیست؟

همانطور که گفته شد در آموزش صورت وضعیت پروژه قرار است کارآموزان چگونگی روند انجام مراحل یک پروژه‌ی ساخت و ساز را ثبت کنند و به کارفرمایان گزارش دهند. به این مرحله‌ی ثبت گزارشات از مصالح ساختمانی، نیروی کار و مخارج که به صورت اسناد ارائه می‌شود، صورت وضعیت می‌گویند. با این اسناد گزارشی، کارفرمایان، مهندسان و… از روند کار مطلع می‌شوند و هزینه و مواد مورد نیاز را به طور مناسب برای مراحل بعد تزریق می‌کنند.

انواع صورت وضعیت

در آموزش صورت وضعیت پروژه دو نوع صورت وضعیت نویسی آموزش داده می‌شود. اولین صورت وضعیت به صورت موقت و دیگری به صورت قطعی است. در هر کدام از این مدل‌ها شما مراحلی از پروژه را باید به صورت گزارش به کارفرمایان ارائه دهید. در ادامه هر کدام از مراحل را توضیح خواهیم داد و همینطور علاوه بر تعاریف انواع صورت وضعیت، برای رشته‌های عمران، معماری، راهسازی و… نیز در رابطه با صورت وضعیت مخصوص آن‌ها صحبت خواهد شد.

1- صورت وضعیت موقت

در پروژه‌های ساخت و ساز به ویژه در آموزش صورت وضعیت پروژه، هر پیمانکار یا مسئول تهیه‌ی صورت وضعیت باید هر ماه، یک گزارش از روند کار به صاحبان پروژه ارائه دهند. این گزارش از ابتدای کار تا همان لحظه که کار پیش رفته است، تهیه می‌شود. در این نوع از آموزش صورت وضعیت نویسی مسئول باید مقدار مصالحی که استفاده شده است، مقدار مصالح باقی مانده و همینطور هزینه‌های مصرف شده را در یک سند به صورت کامل درج کند.

پیمانکار بعد از تهیه‌ی سند آن را به مهندس ناظر تحویل داده و ایشان صورت وضعیت را با سندهای قبلی و همچنین با قرارداد اولیه چک و محاسبه می‌کند. بعد از آن مهندس ناظر سند تنظیم شده را به مسئولین و کارفرمایان ارائه می‌دهد. کارفرما نیز بعد از محاسبات کلی تا یک ماه فرصت دارد تا بودجه و موارد مورد نیاز را برنامه‌ریزی کند و به پیمانکار یا مسئول پروژه تحویل بدهد. نکته‌ی قابلیت اهمیت در آموزش صورت وضعیت پروژه این است پیمانکار به صورت دقیق این بار امانت را به دوش بکشد و پروژه را ادامه دهد.

2- صورت وضعیت قطعی

صورت وضعیت قطعی که اصولاً بعد از صورت وضعیت موقت ارائه می‌شود و در مواردی بدون صورت وضعیت قبلی گزارش می‌شود. یک صورت وضعیت کلی است که پایان کار باید تنظیم شود. در این مرحله از آموزش صورت وضعیت پروژه شما باید با اسناد و بندهایی که در قرارداد اولیه ثبت شده است، صورت وضعیت قطعی را تنظیم کنید. کارفرمایان نیز بین یک الی سه ماه فرصت دارند، این اسناد را محاسبه کنند و دیگر هزینه‌های باقی‌مانده را پرداخت کنند.

3- صورت وضعیت عمران

در آموزش صورت وضعیت پروژه برای مباحث عمرانی به صورت وضعیت، متره برآورد می‌گویند. برای تهیه‌ی صورت وضعیت عمران شما باید مقدار مصالح، نقل و انتقالات مصالح، نیروی کار و… را مشخص کنید. در آموزش صورت وضعیت نویسی این مقادیر به دو صورت اجرایی و انجام شده تقسیم بندی می‌شود.

یعنی شما یک صورت وضعیت برای مراحل و مقادیری که انجام شده، تنظیم می‌کنید و یک صورت وضعیت از مراحلی که در حال انجام و پیشبرد پروژه هستند، تهیه خواهید کرد. هر کدام از این مراحل شرایط و ضوابط خاص خود را دارند. این اسناد طبق نظر پیمانکاران، مهندسان و همینطور کارفرمایان باید تنظیم و اجرایی شود.

4- صورت وضعیت معماری

همانطور که مطلع هستید، فعالیتی که مهندسان عمران انجام می‌دهند، با فعالیتی که در حوزه‌ی مهندسی معماری است، تفاوت زیادی دارد. مهندسی عمران یک رشته جامع‌تری است و بیشتر در فعالیت‌های ساخت و ساز چه در سطح ساختمان‌سازی و چه شهرسازی به کار می‌رود. اما مهندسان معماری که کارشان بیشتر جنبه‌ی طراحی و زیباسازی پروژه‌ها را بر عهده دارند مسئولیت نظارتی یک پروژه را بر عهده می‌گیرند.

با توجه به این صورت وضعیت معماری در آموزش صورت وضعیت پروژه با جنبه‌ی دیگر این آموزش که متریال و مقادیر مورد نیاز خود را می‌طلبد، آشنا خواهید شد. در این رابطه نیز مهندسان معمار با توجه به بندهای قرارداد طی یک زمان مشخص باید صورت وضعیت مربوط به حوزه‌ی خود را تنظیم کنند و به کارفرمایان ارائه دهند.

5- صورت وضعیت راهسازی

راهسازی که زیر گروه رشته‌ی عمران قرار می‌گیرد، نیز دارای صورت وضعیت مشخصی است. برای تهیه‌ی صورت وضعیت راهسازی در آموزش صورت وضعیت پروژه ابتدا باید بدانیم که قرار است چه پروژه‌ای صورت بگیرد، که در زمینه راهسازی بیشتر جاده‌های بین شهری، راه‌آهن، باند فرودگاه و دیگر مواردی که مربوط به این حوزه است، انجام می‌شود.

در آموزش صورت وضعیت پروژه در مبحث راهسازی به خاطر حجم بالا و زمان زیاد برای انجام پروژه، مهندسین موظف به ارائه مرتب صورت وضعیت هستند. در این نوع از پروژه‌ها به علت متریال و نیروی کار متفاوت با ساخت و سازهای ساختمانی صورت وضعیت نیز به شکل متفاوتی ارائه می‌شود که در مجتمع نخبگان زنجان شما با این مراحل نیز آشنا خواهید شد‌.

6- صورت وضعیت پیمانکاری

بیشتر کارهای عمرانی، معماری و راهسازی برای اجرایی شدن به پیمانکاران همان حوزه محول می‌شود. پیمانکار با تهیه‌ی مواد و نیروی کار شروع به انجام پروژه‌ها می‌کند. اولین صورت وضعیتی که قرار است تنظیم شود صورت وضعیت پیمانکاری است. در آموزش صورت وضعیت پروژه به پیمانکار آموزش داده می‌شود که طبق قرارداد تنظیم شده بین ایشان و کارفرمایان و طبقه تعرفه‌های سالانه که در قانون ساخت و ساز تنظیم می‌شود، باید صورت وضعیتی ترتیب بدهد که در آن اطلاعات کلی پروژه از عنوان پروژه، تاریخ شروع و… ثبت شده باشد.

و همچنین مسئله‌ی دیگر در آموزش صورت وضعیت پروژه این است که پیمانکار در هر مرحله از پیشرفت کار تا آن تاریخی که صورت وضعیت را تنظیم می‌کند، صحبت کرده باشد. چگونگی وضعیت مالی چه از نظر پرداختی و چه مبلغ باقی‌مانده و… را اعلام کند. همچنین مشکلاتی که ممکن است باعث تاخیر در روند کار شود را بیان کند. سعی کند پیشنهادهایی برای روند بهتر کار و یا برطرف کردن مشکل ارائه دهد و اگر موارد را به صورت اسناد یا تصاویر ارائه دهد بسیار بهتر است.

 



Facebook    Google    LinkedIn    Twitter

برچسب ها

  

اساتید مجتمع نخبگان زنجان