شما اینجا هستید:   خانه

الگوریتم E.A.T چیست؟

بدون در نظر گرفتن حوزه کسب‌وکاری که دارید، دنبال کردن دستورالعمل‌های الگوریتم E.A.T ، به معنی تخصصی بودن، معتبر و مسئولیت‌پذیر بودن و قابل اعتماد بودن سایت، باید بخشی از استراتژی سئو در نظر باشیم.

الگوریتم E.A.T چیست و چرا باید آن را جدی بگیریم؟

E.A.T اصطلاحی می باشد که از دستورالعمل‌های سنجش کیفیت گوگل استخراج شده است و صورت خلاصه‌شده می توان آن را  Expertise، Authoritativeness و Trustworthiness نامید.

 این دستورالعمل‌ها توسط هزاران شخص از منتقدان فعال گوگل تدوین شده‌ است. در اصل E.A.Tالگوریتمی می باشد برای سنجیدن میزان اعتبار، تخصص و مورد اعتماد بودن سایت

هر چند فهمیدن فرایندهای داخلی گوگل کار ساده‌ای نخواهد بود، بسیاری منابع موثق اعلام داشتند که معیار الگوریتم E.A.T بیشتر مخصوص سایت‌های YMYL (سایت‌هایی که به ارائه توصیه‌های پزشکی، سلامتی و مالی خواهد پرداخت) می باشد.

طبیعتا گوگل ترجیح خواهد داد تا محتوایی را که ممکن است سلامتی یا وضعیت مالی کاربران را ناخواسته به خطر بیاندازد منتشر نمی نمیاد. به همین خاطر بررسی کیفیت محتوای وب سایت‌هایی که به چنین مسائلی پرداخته اند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می باشد.

امکان دارد تصور کنید اگر در چنین حوزه‌هایی فعالیت نمی کنید، E.A.T روی سایت شما تاثیر نخواهد داشت چرا که گوگل اعلام داشته این فاکتور را در مورد وب سایت‌هایی که به مسائل سلامتی یا مالی نمی‌پردازند اعمال نمی نماید.

اما این طور نیست!

لازم به ذکر است که  تخصصی بودن، معتبر بودن و موثق بودن محتوا را در تمامی حوزه‌های کاری بهتر است در نظر گرفته شود. کدام کسب‌وکاری است که نخواهد قابل اطمینان شناخته باشد!؟

اگرچه گوگل معمولا اصطلاحات را به صورت اختصاصی به کار خواهد برد. یعنی اصطلاح E.A.T منحصرا مربوط به حوزه مالی و سلامتی می باشد اما مفهوم پشت این اصطلاح، یعنی معتبر و موثق بودن محتوا احتمالا در تمامی زمینه‌ها موثر خواهد بود.

کریس سیلور اسمیت معتقد خواهد بود تا گوگل کمی از سیستم امتیازدهی عددی برای سنجش E.A.T استفاده نماید. به این خاطر فاکتور E.A.T در مورد سایت‌های حوزه سلامت و مالی بسیار سنگین‌تر از حوزه‌هایی مثل سرگرمی اعمال خواهد شد. اما این فاکتور در مورد سایت‌های تجارت الکترونیک هم اعمال می شوند، با این که نسبت به  YMYL دارای اولویت پایین‌تری است.

با توضیحاتی که داده شد، می‌توانیم بگوییم الگوریتم E.A.T صرف نظر از حوزه فعالیت‌تان، روی سئو سایت اثر گذار خواهد بود. حتی اگر این طور نبود هم به نظر من تکنیک‌های معتبر کردن محتوا باید بخشی از استراتژی سئو در هر حوزه‌ای قرار گیرد.

مشکل این جا است که اندازه‌گیری E.A.T سخت خواهد ود.

 

گوگل چگونه اعتبار سایت را محاسبه می‌کند؟

متخصصان حوزه سئو هر کدام نظر خاص خودشان را در این زمینه دارند و اگر از آن‌ها سوال شود، سیگنال‌های متنوعی را در این زمینه موثر خواهند دادنست. می‌دانیم بک لینک‌هایی که از سایت‌های دیگر دریافت می نمائید یکی از معیارها در این زمینه می باشد. CTR یا نرخ کلیک هم معیار اعتبار سایت خواه بود. کیفیت محتوا و نقدهای آنلاین هم در این زمینه موثر می باشند.

این که گوگل چطور این معیارها را برای سنجش اعتبار محتوا اسفاده خواهد کرد، حتی برای مهندسان هم یک راز می باشد.چرا که الگوریتم‌های یادگیری ماشینی مبهم می باشند. هیچ کس نمی‌تواند داخل جعبه سیاه آن‌ها را ببیند حتی برنامه‌نویسانی آن را از ابتدا انجام داده اند.

کریس سیلور اسمیت معتقد می باشد که گوگل به جای این که به یک سیگنال بیشتر از دیگران اهمیت دهد، از یک رویکرد جامع استفاده می نماید. به احتمال زیاد الگوریتم‌های گوگل طیف گسترده‌ای از سیگنال‌ها را برای رتبه‌بندی و امتیاز دادن به اعتبار محتوای سایت‌ها به کار خواهد برد.

با توجه به این نکته نتیجه خواهیم گرفت که تمرکز روی یک سیگنال و معیار و رها کردن سیگنال‌های دیگر، میان‌بر به دست آوردن اعتبار نخواهد بود. بک لینک‌ها مسلما مهم خواهند بود البته اضافه کردن لینک‌های باکیفیت به سایتی که طراحی ضعیفی دارد و نقدهای آنلاین خوبی نخواهد گرفت و، مفید نمی باشد.

به جای این که دنبال یک راه آسان و جادویی برای به دست آوردن رتبه و ترافیک باشید، روی ارائه برند و برندسازی آنلاین تمرکز نمائید. یک دیدگاه جامع داشته باشید، از کدنویسی سایت تا برندینگ و روابط عمومی، همه را در نظر داشته باشید.

برای یادگیری روش های متنوع سئو سایت می توانید در دوره مجتمع نخبگان زنجان شرکت نمائید.

سئو جامع و الگوریتم E.A.T چیست؟

توجه داشته باشید که گوگل از یک رویکرد جامع برای رتبه‌بندی استفاده خواهد کرد مبهم می باشد و به یک سوال منجر خواهد شد: برای بیهنه‌سازی جامع سایت بر مبنای الگوریتم E.A.T چه کار باید انجام دهید؟

خوشبختانه این کار چندان هم سخت نخواهد بود.

به دست آوردن اعتبار در بازار هدف، کاری می باشد که قبلا تجربه شده و اگر روی گرفتن بک لینک از سایت‌های باکیفیت، تولید محتوای شاخص و پاکسازی سایت از ارورها و محتوای ضعیف کار انجام داده اید، در مسیر درستی قرار گرفته اید.

اما فراتر از این اصول اولیه، برای این که گوگل سایت‌تان را به عنوان یک وب سایت معتبر تشخیص دهد چه کارهاییباید انجام دهید؟

پاسخ این سوال ساده است اما آسان هم نمی باشد: برای به دست آوردن شهرت آنلاین و آفلاین عالی، هر کاری از دست‌تان برمی‌آید انجام دهید.

در وب سایت خود کاملا شفاف باشید. محتوای صفحه درباره ما را با جزئیات نشر دهید و داستان‌تان را کامل روایت نمائید تا یک چهره انسانی به شرکت‌تان داده باشید. یک تجربه مشتری عالی بسازید و به نقدهای منفی آنلاین پاسخ مناسب دهید. درباره فرایندهای کاری‌تان واضح و شفاف سخن بگویید و هر زمان که فرصتی پیش آمد، به مشتریان توصیه‌های تخصصی ارائه نمائید

لینک بیلدینگ هم یک عنصر مهم در سئو است اگرچه این روزها کیفیت لینک‌ها بیشتر از تعدادشان اهمیت دارد. روی به دست آوردن لینک از سایت‌های معتبر تمرکز نمائید.

به دست آوردن اعتبار آنلاین زمانمی برد البته نتیجه بسیار خوبی را در بر دارد. با سوالات اساسی شروع کنید:

  • آیا در شرکت‌تان متخصصی دارید که بخواهد یک TEDx  (کنفرانس محلی در مورد تکنولوژی، سرگرمی و طراحی) راه اندای نمائید؟
  • مهمترین نشریه در حوزه کاری شما چیست؟ چگونه می‌توانید مطلبی در آن منتشر نمائید؟
  • چه ارتباطاتی در رسانه‌ها دارید که ممکن است کمک‌کننده باشند؟
  • آیا کارهای خیریه یا داوطلبانه‌ای می‌کنید که برای خبرنگاران جذاب است؟

معیارهای مورد اعتماد بودن سایت و الگوریتم E.A.T

امکان دارد بگویید همه این کارها خوب است اما چگونه تاثیرشان بر میزان موفقیتم بفهمم؟

خب اول از همه کمپین روابط عمومی/لینک بیلدینگ مناسب، که لینک‌های باکیفیت از سایت‌های معتبر برای‌تان پدید آورده شود، حتما روی ترافیک سایت اثر گذار خواهد بود.

اگر به دنبال تنایج قابل اندازه‌گیری‌تر خواهید بود، باید برای ابزارهایی مانند Majestic  یا LinkResearch Tools هزینه نمائید. طبق تجربه ما، معیارهای Trust Flow یا LRT Trust در این دو ابزار بهترین نشانه‌های میزان قابل اعتماد بودن یک صفحه خواهند بود.

هر دوی این امتیازها بر اساس پروفایل لینک شما تعیین خواهند شد. این تنها یک جنبه از عناصری می باشد که گوگل در مورد سایت‌ها در نظر  گرفته است اما با این حال بهترین ابزاری خواهد بود که سئوکارها فادر خواهند بود تا با آن میزان قابل اعتماد بودن یک سایت سنجیده خواهد شد .

پیشنهاد ما این می باشد که به دنبال کسب امتیاز Trust Flow  ۵۰ یا بالاتر باشید (بالاترین امتیاز ۱۰۰ است) و در LinkResearchTools سعی کنید تا امتیاز ۵ یا بالاتر را به دست آورید (بالاترین امتیاز ۱۰ است). به خاطر داشته باشید که این معیارها را برای هر صفحه جداگانه محاسبه نمائید نه برای دامین سایت.

با این که هر دو این معیارها سطح بالا می باشد، امکان ندارد بتوانیم با گذاشتن هر لینک و هر محتوایی تغییرات افزایشی معیارهای الگوریتم E.A.T را محاسبه نمائید اما با دنبال کردن امتیازها در طول زمان، قادر خواهید بود تا تشخیص دهید که اعتبار صفحات افزایش می‌یابد یا رو به کاهش خواهد بود. تعدادی از ابزارها حتی تاریخچه‌ای از میزان قابل اعتماد بودن سایت ارائه خواهند داد.

EAT گوگل چیست؟ اصول سه گانه گوگل برای تولید محتوای با کیفیت

  • Expertise (تخصص)

به گفته فرهنگ لغت کلمات، تخصص یعنی در مورد یک حوزه مشخص، دانش و مهارت بالایی دارید اما در سئو، دانش به تنهایی شما را به صفحه اول نخواهند رساند. گرچه شما عزیزان بهتر است بدانید که چطور از این دانش استفاده نمائید تا به خوبی نیاز کاربران سایت خود را رفع نمائیم.

سه مرحله زیر به شما در رفع این نیاز کمک زیادی خواهد کرد:

  1. اول بباید درک کنید که مخاطب شما چه جستجویی انجام خواهد داد، سپس محتوای خود را با جستجوی کاربران هدف گذاری نمائید. بخش زیادی از این مرحله با تحقیق کلمات کلیدی در سئو شروع خواهد شد.
  2. نگاه سطحی نداشته باشید. سعی نمائید تا بفهمید هدف جستجوی کاربر از سرچ عبارات دقیقاً چه چیزی می باشد. اگر عبارت جستجو شده چیزی شبیه به «EAT چیست» باشد، یعنی مخاطب به دنبال محتوایی ابتدایی و با زبان ساده می باشد. اما اگر عبارت «تاثیر EAT در سئو» عبارت، پس باید به جوانب پیچیده‌تر این مفهوم پرداخته شود.
  3. سعی نمائید تا تعادل ساده/عمیق بودن یک موضوع را حفظ نمائید. به محتوای متنی بسنده نفرمائید و از تصاویر جذاب و ویدئوهای هیجان انگیز برای تنوع بخشیدن به شکل محتوایی سایت خود استفاده نمائید.

دوره آموزش سئو سایت در  مجتمع نخبگان زنجان زیر نظیر بهترین اساتید و به صورت پروژه محور برگذار خواهد شد.



Facebook    Google    LinkedIn    Twitter

برچسب ها

الگوریتم E.A.T   

اساتید مجتمع نخبگان زنجان