شما اینجا هستید:   خانه

روش و فنون تدریس


دسته    :    آموزش نحوه استخدام وجذب
شرح

دوره ی روش و فنون تدریس 

به مجموعه ی تدابیر و تکنیک هایی که برای رسیدن به هدفی ، با استفاده از امکانات و شرایط موجود مورد استفاده قرار می گیرد ، روش تدریس گفته می شود که نتیجتا به یادگیری ختم می شود. هر روش و تکنیک آموزشی ، دارای شرایط و خصوصیات خاصی است که نهایتا منجر به یادگیری فراگیران می شود . یک روش تدریس مناسب ،  باید متناسب با خصوصیات روانی و اصول بیولوژیکی انسانها ، باشد و همچنین باید دارای اعتبارمنطقی و ارزشی در جهت روش های مناسب و معتبر یادگیری باشد و با آرمان ها و ایده ال های انسانی مغایرت نداشته باشد  و نهایتا دارای اعتبار و ارزش تربیتی باشد . 

اصولا روش های آموزش و تدریس بر اساس میزان کسب دانش توسط فراگیران مطالب و بهره برداری آنها از دوره مشخص می شود . فراگیران علم و دانش با تمرکز کردن ، گوش کردن ، نظاره کردن و طرح سوال و گرفتن پاسخ ، مطالب آموزشی را فرا می گیرند و طبق همین مسئله ، روشهای مناسب تدریس و آموزش انتخاب می شود . روش و تکنیک های تدریس و آموزش ، بسیار گسترده و فراوان هستند که هر کدام ویزگی خاصی دارند . هر یک از روش ها  و فنون تدریس مزایا و معایبی دارد ، به همین دلیل است کهدر آموزش موفق ، غالبا  استفاده و بکارگیری مجموعه ای از روش ها ی تدریس توصیه می شود تا نتیجه ی بهتر و کارایی بیشتری  داشته باشد . 

همیشه مد نظرتان باشد که : 

  • اگر به مبحثی فقط گوش کنید ، آنرا فراموش خواهید کرد .
  • اگر چیزی راببینید ، حتما به خاطر خواهید اورد .
  • و هنگامی که عملا کاری را انجام می دهید آنرا یاد خواهید گرفت .

آشنایی و کاربرد مناسب روش های تدریس می تواند به برنامه ریزی و انتخاب روش های آموزشی و نتیجتا رسیدن به اهداف آموزش کمک موثری کند . همیشه قبل از آنکه به انتخاب روش تدریس فکر کنید به تعداد فراگیران ، مدت زمان آموزش ، سطح سواد و دانش فراگیران ، تجهیزات آموزشی و انتظار شما از میزان مشارکت و فعالیت فراگیران دقت کنید . 

به یاد داشته باشید ، که اتخاذ مورد استفاده ، باید متناسب با اهداف آموزش ، رفتار فراگیران و مهارت های علمی و عملی باشد . چناچه روش درست و مناسبی جهت تدریس انتخاب کنید ، می توانید به اهداف مورد نظرتان دست پیدا کنید و مدرس موفقی شوید . فنون و روش های تدریس منتخب شما باید ،فراگیران را وادار به شرکت فعالانه در کلاس ها و برنامه های درسی و دوره های آموزشی کند ، تا توانایی لازم جهت تعامل های فرهنگی و رفتاری را کسب کنند و بتوانند ارتباطات موثری برقرار نمایند .   

  • انواع روش تدریس 
  • روش تکرار و حفظ 
  • روش سخنرانی و کنفرانس 
  • روش ابتکارات ذهنی و بارش الهامات فکری 
  • روش نمایش و اجرای عملی 
  • روش پرسش و پاسخ 
  • روش مباحثه 
  • روش ایفا نقش 
  • روش بازدید از صحنه ها و مکان های واقعی 
  • روش آموزش چهره به چهره 

 

فنون تدریس چیست 

همه ی افراد در طول تحصیلشان ، معلمانی با روش های تدریس متفاوتی داشتند ، بعضی بسیار عالی و بعضی بسیار نا مناسب .روش های تدریسی که گاها به یادگیری بسیار عالی منتج میشد و دیگر مواقع باعث تنفر کلی از درس مورد نظر . معلمانی که با بازی ، داستان ، اموزش های متنوع و .... آموزش می دادند و از طرفی دیگر معلمانی که با داد ، تهدید و .... کلاسهای خود را اداره می کردند . 

البته موضوع روش و فنون  تدریس محدود به دوران مدرسه و معلمان نمی شود بلکه در هر موسسه ، سازمان و ... آموزشی روش و فنون تدریس موضوعی بسیار  مهم و کلیدی می باشد .  پرداختن به این موضوع در آموزش و پرورش ، موسسات آموزشی دانشگاه ها ، کلاس های فن بیان و ..... بسیار مهم می باشد . روش و فنون تدریس جایگاه ویژه ای در فضاهای آموزشی دارد که خود نیاز به اموزش و یادگیری دارد . 


در بحث آموزش ، تدریس و یادگیری، روش و فنون تدریس از اهمیت ویژه ای برخوردار است . موضوعی که معمولا در کشورمان ، به اندازه ی کافی مورد توجه قرار نگرفته و یا بطور کامل به مرحله ی اجرا در نیامده است . اولین گام در درک روش و فنون تدریس ، برداشت افراد از مفهوم تدریس است . تدریس به فعالیت های آموزشی که در کلاس با حضور معلم انجام می شود ، گفته می شود و هدف آن ایجاد شرایط مناسب یادگیری در کلاس و از سوی معلم است . 

معمولا یک روش تدریس مناسب باید دارای خصوصیات زیر باشد :

  • تعامل دو طرفه بین آموزش دهنده و یاد گیرنده ( مدرس مثل ضبط صوت نباشد ) 
  • تعیین اهداف آموزش در زمان تدریس ( مدرس باید بداند چرا و با چه هدفی این موضوع را تدریس می کند ). 
  • ایجاد فرصت و امکانات ساده جهت یادگیری ( تا دانشپذیر بتواند  ساده و براحتی مورد تدریس شده را فرا بگیرد ) 

متاسفانه در بعضی مواقع ، مدرسین ما به اهمیت روش و فنون تدریس توجهی نکرده و تدریس یک جانبه و فعالیت های پراکنده ای انجام میدهند که این موضوع باعث ایجاد اختلال در امر یادگیری و آموزش می شود . و این مسئله در دوران دانشگاه و مدرسه ی همه ی افراد به وفور دیده شده است . 

فنون تدریس ابتدایی 

تعلیم و تربیت ، یک حق عمومیست و هر کودکی محق استفاده از آموزش و پرورش اصولیست . رفع نیازهای آموزشی ،  خصوصا در سالهای ابتدایی آموزش کودکان بسیار ضروریست . کودکی که اولین سال است پا به عرصه ی اموزش نهاده بسیار حساس و منعطف است . در این سال های اغازین آموزشی است که بناهای محکم ، سالها ی تحصیلات تکمیلی و ... گذاشته می شود . 

بنا براین استفاده و اجرای فنون و روش های درست تدریس در سالهای ابتدایی تحصیل ، امری بسیار بدیهی و الزامی می باشد . فنون و روش های تدریس مناسبی که دانش آموزان را به یادگیری مطالب تشویق کند و در واقع آنها را به کسب دانش بیشتر و .. ترغیب نماید . 

اساتید مجتمع نخبگان زنجان