شما اینجا هستید:   خانه

روانشناسی عمومی


دسته    :    آموزش روانشناسی
شرح

وضیحات

روانششناسی عمومی عبارتست از شناخت و مطا لعه ی علمی و چگونگی ابعاد مختلف رفتارهای انسان  . در تعریف روانشناسی عمومی بیشترین تمرکز و توجه به جنبه های مختلف رفتاری انسان ها می باشد چرا که هسته ی اصلی روانشناسی به عنوان علم روانشناسی، مطالعه ی  واکنش ها و فعالیت های انسان در موقعیت های مختلف است .

در علوم روانشناسی منظور از رفتار ، ، تمامی کنش ها ، واکنش ها ، عادات ، حالت ها ی نسبتا پایداری است که اکثر مواقع از انسان سر می زند و همواره قابل ارزیابی است .

رفتارهای انسانها را می توان به رفتارهای شخصی ، شغلی ، اجتماعی و تحصیلی دسته بندی کرد .

رفتارهای شخصی ، اصولا رفتارهایی هستند که جنبه ی شخصی دارند . مثلا عادات فردی ، پوششی ، خوراکی و ...

رفتارهای شغلی

آندسته از رفتلرهایی هستند که انسانها در هنگام انجام حرفه ی خود بروز می دهند مانند ، تایپ کردن با دو انگشت ، خوردن چای سر کار و ...

رفتار تحصیلی

مشتمل بر رفتارهای بروز داده شده کودکان یا بزرگسالان در محیط تحصیلی می باشد، مثلا بلند درس خواندن دانش آموز

رفتار اجتماعی :

رفتار فرد در معاشرت های اجتماعی و تعاملات اجتماعی را شامل می شود . به عنوان مثال سلام دادن به عنوان اولین نفر و یا وفای به عهد

در ارزیابی رفتارهای اجتماعی باید توجه داشت که رفتار چه فردی در چه شرایطی و با چه شدت و ضعفی مورد بررسی قرار می گیرد

روانشناسی دارای شاخه های مهمی است که عبارتند از :

1)روانشناسی رشد

2)روان شناسی بالینی

3)روان شناسی تربیتی

4)روانشناسی اجتماعی

5)روانشناسی کودکان استثنایی

6)روانشناسی مرضی

7)روانشناسی شخصیت

همانطور که عنوان شد روان شناسی مشتمل بر شاخه های مختلفیست که دانشپذیران و دانشجویان بعد از فراگیری کامل روانشناسی عمومی می توانند به شکل تخصصی در یکی از این شاخه ها ادامه ی تحصیل دهند .

اهمیت آموزش روانشناسی عمومی

از انجا که انسانها برای زندگی کردن و انجام کارهای روزمره ی خود نیاز به تعاملات اجتماعی با همدیگر دارند . به منظور برقرای روابط درست و اصولی با افراد ، نیازمند شناخت کافی و تسلط بر روانشناسی عمومی هستیم تا بتوانیم در مقابل افراد درست عمل کرده و واکنش درست نشان دهیم .

امروزه در سراسر جهان ، مبحث روانشناسی به عنوان یکی از دروس اصلی رشته های دانشگاهی به دانشجویان ارایه می شود.انسانها در هر جای دنیا که باشند نیازمند ارتباط با یکدیگر هستند و چگونگی برقراری و نوع این ارتباطات پایه ی مراودات بعدی خواهد بود .

 

هدف از دوره ی آموزشی روانشناسی عمومی

هدف از برگزاری دوره های آموزشی غالبا پرورش نیروی متخصص و کارآمد در این زمینه می باشد . پرورش افرادی که مفاهیم کلی و نظری علم روانشناسی را فراگرفته و حداقل مهارت ها را در زمینه ی روانشناسی کسب کرده باشند .

مزایای برگزاری دوره ی آموزشی روانشناسی عمومی

با توجه به اینکه برقراری ارتباط با افراد و تعاملات اجتماعی اولین گام در گسترش ارتباطات انسانی می باشد ، برقراری دوره های آموزشی روانشناسی عمومی گام موثری در راستای کسب مهارت و دانش در زمینه ی روانشناسی بوده و می تواند زمینه ساز موفقیت های بعدی در زمینه های مختلف زندگی افراد باشد .

فرصت های  شغلی 

کلیه ی روانشناسان با توجه به گرایش خود می توانند در مراکز مختلف مانند بیمارستانها ، مهدکودک ها ، مدارس ، زندان ها ، مراکز مشاوره ، واحدهای پژوهشی دانشگاه ها ، مراکز ترک اعتیاد و ..... مشغول به انجام وظیفه شوند .

یکی دیگر از زمینه های مرتبط شغلی روانشناسان عمومی ، دریافت مجوز و تاسیس مهدکودک می باشد .

اگر روانشناسان عمومی بتوانند مدارک بالاتر روانشناسی را اخذ کرده و سرمایه ی مورد نیاز را داشته باشند ، می توانند به طور مستقل کار کرده و مرکز مشاوره دایر کنند .

با توجه به نتایج کلی و چشمگیر دوره های آموزشی و همچنین اثر بخش بودن بکار گیری اصول اولیه ی روانشناسی در زندگی گذراندن دوره های روانشناسی عمومی ، روانشناسی بالینی ، و شاخه های مرتبط به افراد علاقمند توصیه می شود .

گرایش های مختلف روانشناسی

با توجه به رشد بینظیر روانشناسی در زمانی بسیار سریع ، روانشناسان در مورد موضوعات خاص روانشناسی تحقیقات فراوانی انجام داده اند که نتیجه ی این تحقیقات گسترده ، تولد شاخه های مختلف روانشناسی می باشد که عبارتند از :

1) روانشناسی رشد و کودک

این شاخه ی روانشناسی به مطالعه و تحقیق در مورد رشد از زمان جنینی انسان تا دوران کودکی ، نوجوانی و بلوغ می پردازد . در این شاخه ی روانشناسی موضوعات مختلفی مطرح می شود که عبارتند از : نقش وراثت در شکل دادن به شخصیت کودک، چگونگی رشد ذهنی ، بدنی ، عاطفی ، احساسی و ...

شاخه ی رشد و کودک به مطالعه ی رشد و نمو کودک به طور مستمر می پردازد .

2) روان شناسی شخصیت

که در این گرایش ، کلیه ی ابعاد مختلف شخصیتی ، هیجانی و بدنی افرادو سازگاری آنها با محیط و شرایط  مورد مطالعه قرار می گیرد .

3) روانشناسی اجتماعی که در مورد تعاملات بین فرد و اجتماع بحث کرده و به تحقیق در مورد هنجارها و معیارهای اجتماعی ، نگرش ها و نقش رسانه ها در تعاملات بین فردی می پردازد .

4) روانشناسی بالینی

این شاخه از روانشناسی خصوصیات شخصیتی ، مشکلات رفتاری و اختلالات عاطفی افراد را با استفاده از ابزارهای روان شناسی مورد چالش و درمان قرار می دهد .

5) روانش شناسی مرضی که اختلالات عاطفی و بیماریهای مختلف روانی را بررسی کرده و روش های در مانی موثر بر آنها را بیان می کند .

6) روانشناسی کودکان استثنایی به مطالعه و بررسی وضعیت جسمانی ، حسی ، حرکتی ، روانی ، اجتماعی و شناختی کودکان استثنایی که شامل ( کودکان عقب مانده ی ذهنی ، ناشنوا ، نابینا ، صرعی ، کودکان معلول حرکتی ، جسمی و ... ) می باشد ، می پردازد . همچنین در مورد علل معلولیت ، راه های پیشگیری ، درمان نارسایی ها و ترمیم آنها به طرح بحث می پردازد .

روانشناسی تربیتی ، این شاخه ی روانشناسی ، کاربردی و بسیار مهم بوده و در تلاش است که اصول ، یافته ها و قوانین روانشناسی را در زمینه ی  تعلیم و تربیت  تعمیم دهد . در این شاخه ی روانشناسی موضوعاتی از قبیل حافظه ، هوش و انگیزش ، روش های مختلف یادگیری ، آزمون های روانشناسی ، پیشرفت تحصیلی ، انظباط و .... مورد مطالعه قرار می گیرد .

کتاب اول

فصل اول    

  • تعاریف کلی روانشناسی    
  • مقدمه    
  • روانشناسي عمومي    
  • تعریف روانشناسی    
  • -علم    
  • -رفتار    
  • -فرایند‌های ذهنی    
  • اهداف روانشناسی    
  • تاریخچه روانشناسی    
  • گرایش‌های دانش روانشناسی    
  • تفاوت روانشناس و روانپزشک    
  • روانشناسي از آغاز تاکنون    
  • سالنگار تاريخ روانشناسي    
  • قلمروهاي کاري روانشناسان    

فصل دوم    

  • مکتب‌های روانشناسی    
  • روانشناسی رفتاری Behavioral Psychology))    
  • سنت گرایی در زمینه عینیت گرایی روان شناختی    
  • تاثیر روانشناسی حیوانی بر رفتار گرایی    
  • کنش گرایی    
  • رفتارگرایی پس از بنیان گذاری    
  • وضع کنونی رفتار گرایی    
  • مراحل تکوین رفتارگرایی    
  • اصول رفتارگرایی    
  • هدف رفتارگرایی    
  • روانشناسی شناختی (Cognitive Psychology)    
  • نفوذ پیشینیان بر روانشناسی شناختی    
  • روانشناسی زیست‌شناختی Biopsychology))    
  • تاریخچه روانشناسی فیزیولوژیك    
  • ساخت گرایی    
  • موضوع مکتب ساخت‌گرایی    
  • مفاهيم ساخت‌گرايي    
  • روش مطالعه    
  • خدمات ساخت‌گرايي    
  • روانشناسی ساخت گرایی از نگاه دیگران    
  • سرنوشت ساخت گرایی    
  • گشتالت گرایی    
  • روان کاوی:    
  • انسان گرایی:    
  • اجتماع و فرهنگ گرایی    

فصل سوم    

  • علم آمار    
  • علم و روشهاي علمي    
  • مفهوم پژوهش    
  • ماهيت مشاهده    
  • شرايط لازم براي مشاهده    
  • متغير و انواع آن    
  • مقياسهاي اندازه گیری    
  • مسئله و فرضيه    
  • انواع فرضيه    
  • نمونه گيري    
  • پژوهش زمينه يابي    
  • پژوهش همبستگي    
  • پژوهش آزمايشي    

فصل چهارم    

  • مباني زيستي – عصبي رفتار    
  • تکامل    
  • تکامل و رفتار    
  • تکامل و وراثت    
  • ژنها و کروموزومها    
  • ماهيت شيميايي کروموزوم ها و ژن ها    
  • وراثت رفتاري    
  • مطالعه دوقلوها    
  • تکامل و مغز    
  • اعصاب    
  • دستگاه عصبي    
  • دستگاه عصبي مرکزي    
  • مغز پيشين    
  • عقدههاي پايه    
  • دستگاه کناري (ليمبيک)    
  • کرتکس (مخ )    
  • نواحي حسي و حرکتي    
  • نواحي اختصاصي و نواحي ارتباطي    
  • تخصص يافتگي نيمکرهها و مغز دوپاره    
  • نخاع شوکي    
  • دستگاه اعصاب محيطي    
  • سيناپس ها و انتقال دهنده هاي عصبي    
  • داروها و رفتار    
  • دستگاه غدد درون ريز    

فصل پنجم    

  • دستگاه عصبی و اختلالات رفتاری    
  • پایه‌های زیستی رفتار    
  • نورون    
  • پیام رسانهای شیمیایی    
  • دستگاه عصبی محیطی    
  • دستگاه عصبی مرکزی    
  • اختلال‌های رفتاری    
  • نوروز چیست؟    
  • جنبه‌های مشترک نورونها    
  • نوروزهای رایج    
  • نوروزهای کودکی    
  • نوروزهای بزرگسالی    
  • نوروزهای مهم    
  • سایکوز چیست؟    
  • سایکوزهای مهم    

فصل ششم    

  • ملاك هاي تعريف نابهنجاري    
  • چشم اندازهاي تاريخي رفتار غيرعادي    
  • ديدگاه هاي روانشناختي در مقابل ديدگاه هاي عضوي    
  • زمينه فراهم است    
  • ملاك هاي قانوني    
  • ملاك هاي آماري    
  • ملاك هاي انحراف از هنجار    
  • ملاك هاي بهداشت رواني    
  • ملاك هاي اجتماعي و روان شناختي    
  • چهار مباحثه    
  • ملاك هاي بيماري رواني    
  • رويكردها/ الگوها    
  • الگوي پزشكي (يا زيست – شيميايي)    
  • الگوي روان پويشي    
  • الگوی رفتاری    
  • الگوی شناختی    
  • الگوی ساختارگرای اجتماعی    
  • الگوی انسان گرا/ وجودگرا    
  • رویکرد تکاملی    
  • الگوی نظام های خانوادگی    
  • الگوی اجتماعی- فرهنگی    
  • الگوی فمینیستی (برابری طلبی زنان)    
  • رویکرد التقاطی    
  • دیدگاه زیست شناختی    
  • دیدگاه روان پویشی    
  • ديدگاه يادگيري    
  • ديدگاه شناختي    
  • ديدگاه انسان گرايي- هستي گرايي    
  • ديدگاه اجتماعي    
  • ارزش رويكرد تعاملي    
  • ديدگاه روان پويشي    
  • تاثير اختلال رواني بر خانواده    
  • تأثير اختلال رواني بر جامعه    
  • مکانیسم ها و سبک های دفاعی    

کتاب دوم

فصل اول    

  • شخصیت و هوش    
  • تعریف شخصیت    
  • عوامل تاریخی موثر در نظریه‌های شخصیت    
  • شکل گیری شخصیت    
  • عوامل مهم در شکل گیری شخصیت    
  • هوش    
  • رهيافت روان‌سنجى‏    
  • رهيافتهاى پردازش اطلاعات‏    
  • هوش از ديدگاه رشد    
  • هوش و مسئله طبيعت ـ ‏تربيت‏    

فصل دوم    

  • مقدمه    
  • سايکوفيزيک    
  • نظريه علامت يابي    
  • بينايي    
  • ساختمان چشم    
  • فرايندهاي بينايي    
  • رنگ    
  • شنوايي    
  • ساختمان گوش:    
  • پديده هاي شنوايي    
  • حواس شيميايي    
  • چشايي    
  • بويايي    
  • لامسه    
  • پديده ها و فرايندهاي ادراکي    
  • ادراک فضا    
  • نشانه هاي تصويري ادراک عمق و فاصله    
  • کناره، نقش و زمينه    
  • عوامل مؤثر بر ادراک حرکت    
  • ثبات ادراک    
  • خطاي ادراک    
  • تحول ادراک    

فصل سوم    

  • هوشياري    
  • چهره هاي هوشياري    
  • هوشياري    
  • خاطره هاي نيمه هوشيار    
  • ناهوشيار    
  • تجزيه ي هوشياري    
  • فرايندهاي خودکار    
  • اختلال تجزيه هويت    
  • خواب و رؤيا    
  • داروهاي روانگردان    
  • داروهاي کندکننده    
  • مواد افيوني    
  • داروهاي محرک    
  • داروهاي توهم زا    
  • شاهدانگان    
  • مراقبه    
  • شکل هاي سنتي مراقبه    
  • آثار مراقبه    
  • هيپنوتيسم    
  • ايجاد هيپنوتيسم    
  • تلقين هيپنوتيسمي    
  • پديده هاي فرارواني    
  • شواهد آزمايشي    
  • مجادله بر سر شواهد    
  • شواهد داستان گونه    
  • ترديد درباره ي پديده هاي فرارواني    
  • خلاصه    

فصل چهارم    

  • عوامل موثر بر رفتار، توارث و محیط    
  • رشد    
  • یادگیری    
  • تعریف یادگیری    
  • انواع شرطی سازی    
  • انگیزه و هیجان    
  • واکنش های فیزیولوژیک هیجان    

فصل پنجم    

  • روانشناسي اجتماعي    
  • همرنگي    
  • نفوذ اجتماعي    
  • ادراک اجتماعي    
  • اسناد    
  • سه سوگيري عمومي اسناد    
  • سوگيري بازيگر – مشاهده گر    
  • سوگيري خدمت به خود    
  • شناخت اجتماعي    
  • چگونه حصول شناخت اجتماعي    
  • نگرش    
  • رابطه ميان نگرش و رفتار    
  • متقاعد سازي    
  • دو مسير عمده مقتاعدسازي    
  • نيوکامپ و نظريه تعادل    
  • رهبري    
  • سبکهاي رهبري    
     

 

اساتید مجتمع نخبگان زنجان